Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/12796
Title: Relación entre metodologías docentes y enfoques de aprendizaje en la universidad
Other Titles: Concept maps as an instrument of teaching coordination in postgraduate studies
Authors: García Jiménez, Marta
Fernández Cabezas, María
Keywords: Educación superior;Estrategias de aprendizaje;Modelos de enseñanza;Enfoques de aprendizaje;Higher education;Learning strategies;Teaching models;Approaches to learning
Issue Date: 2020
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: El Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) requiere un giro en la percepción del proceso de enseñanza-aprendizaje. El objetivo principal de este estudio es conocer las correlaciones existentes entre las metodologías docentes llevadas a cabo y su relación con los enfoques y estrategias de aprendizaje utilizadas por el alumnado de primer y de tercer curso del grado en Pedagogía de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada. Los instrumentos de recogida de información han sido el Revised two- Factor Study Process Questionnaire (R-SPQ- 2F), el Inventario de hábitos de estudio (I.H.E) y el Cuestionario de Evaluación de las Variables “Moduladoras” del Estilo de Enseñanza en Educación Superior (CEMEDEPU). Para el análisis de datos se han realizado estadísticos descriptivos, una comparación de medias mediante el análisis de T de Student y se han analizado las correlaciones entre variables de los cuestionarios I.H.E. y R-SPQ-2F. Los resultados señalan que la metodología docente centrada en el aprendizaje influye directamente en el enfoque profundo, la motivación profunda y la estrategia profunda. Se obtiene una relación directa y significativa del enfoque profundo con las escalas de condiciones ambientales del estudio, planificación del estudio y asimilación de contenidos.
The main objective of this study is to know the correlations between the teaching methodologies carried out and their relationship with the learning approaches and learning strategies used by students of first and third course of the Grade on Pedagogy of the Faculty of Science Education of the University of Granada. The instruments for collecting information have been the Revised Two-Factor Study Process Questionnaire (R-SPQ-2F), the Inventory of study habits (IHE) and the Questionnaire for the Evaluation of the “Modulating” Variables of the Teaching Style in Higher Education (CEMEDEPU). The data analysis has been of descriptive statistics, a comparison of means by Student’s T analysis and the correlations between variables of the I.H.E. and R-SPQ-2F have been analyzed. The results indicate that the teaching methodology focused on learning directly influences the deep focus, deep motivation and deep strategy. Is obtained a direct and significant relationship of the deep approach with the scales of environmental conditions of the study, study planning and content assimilation is obtained.
URI: http://hdl.handle.net/10662/12796
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2020.n1.v2.1856
Appears in Collections:Revista INFAD 2020 Nº 1, vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2020_1_2_371.pdf300,46 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons