Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/13097
Title: El Método Singapur para el aprendizaje de las matemáticas. Enfoque y concreción de un estilo de aprendizaje
Other Titles: The Singapore Method for the mathematics learning. Approach and concretion of a learning style
Authors: Zapatera Llinares, Alberto
Keywords: Aprendizaje;Programa de estudios;Método de enseñanza;Comprensión;Desarrollo cognitivo;Learning;Curriculum;Teaching method;Comprehension;Cognitive development
Issue Date: 2020
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Los excelentes resultados obtenidos por Singapur en las últimas pruebas PISA 2015 y TIMMS 2015, han provocado un gran interés por el denominado Método Singapur de aprendizaje de las matemáticas. El marco curricular de Singapur tiene como centro de aprendizaje la resolución de problemas matemáticos y se basa en cuatro aspectos fundamentales: El enfoque CPA (concreto - pictórico - abstracto), el currículo en espiral, las variaciones sistemática y perceptual y la comprensión relacional. Estos aspectos se fundamentan en las ideas de Jerome Bruner, Zoltan Dienes y Richard Skemp. En este trabajo, tras presentar el sistema educativo de Singapur y el marco curricular, se estudian las aportaciones de estos autores y sus concreciones en el Método Singapur y se extraen una serie de conclusiones para su adaptación.
The latest mathematics assessment tests, PISA 2015 and TIMMS 2015 have caused a great interest in the Singapore Method of Mathematics Learning. The Singapore curriculum framework, which has as a learning center the resolution of mathematical problems and which is developed through four fundamental aspects: The CPA approach (Concrete – Pictorial - Abstract), the spiral curriculum, systematic and perceptual variations and relational understanding. The Singapore Method is based on the ideas of Jerome Bruner, Zoltan Dienes and Richard Skemp. In this work, after presenting the Singapore educational system and the curricular framework, the contributions of these authors and their concretions in the Singapore Method of learning mathematics are studied.
URI: http://hdl.handle.net/10662/13097
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2020.n2.v1.1980
Appears in Collections:Revista INFAD 2020 Nº 2, vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2020_2_1_263.pdf416,45 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons