Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/1319
Title: Aprendizaje permanente del profesorado y TIC. Una experiencia de cooperación al desarrollo en Nicaragua, Paraguay y República Dominicana.
Other Titles: Lifelong learning in teacher education and ICT. An experience of development co-operation in Nicaragua, Paraguay and Dominican Republic.
Authors: Alba Pastor, Carmen
Antón Ares, Paloma
Keywords: Educación inclusiva;Tecnologías de la información y la comunicación;Educación especial;Formación permanente del profesorado;Alumnos con necesidades educativas especiales;Cooperación al desarrollo;Inclusive education;Information and communication technologies;Special education;Teachers continuous training;Students with special educative needs;Development cooperation
Issue Date: 2008
Publisher: Universidad de Extremadura
Source: Alba Pastor, C. y Antón Ares, P. (2008). Aprendizaje permanente del profesorado y TIC. Una experiencia de cooperación al desarrollo en Nicaragua, Paraguay y República Dominicana, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 7 (1), 97-106.
Abstract: La acción formativa que se presenta, tuvo su origen en la demanda realizada por los Ministerios de Educación de República Dominicana, Nicaragua y Paraguay, para cubrir una necesidad formativa detectada. Se solicitó el diseño y puesta en práctica de un modelo formativo para docentes, sobre Educación Inclusiva, utilizando el apoyo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). A través de un proyecto de Cooperación al Desarrollo de la Universidad Complutense de Madrid se pusieron en marcha las acciones necesarias que han permitido diseñar el modelo organizativo y formativo, los contenidos, los recursos y poner en marcha el curso, que se desarrolló por primera vez el año 2006 y actualmente se está realizando la segunda edición.
The formative action that is presented has an origin in a demand by the Dominican Republic’s, Nicaragua’s and Panama’s Education Ministries, in order to cover an identified educational need. The design and deployment of a formative model for teachers on inlusive education was demanded, based on information and communication technologies (ICT). Starting from a Development Cooperation Project from the Universidad Complutense de Madrid, necessary actions were launched that allowed to design the organizative and formative model, as well as contents, resources and lessons kick-off, which took place for the first time in 2006 and which second edition is actually running.
URI: http://hdl.handle.net/10662/1319
ISSN: 1695-288X
Appears in Collections:RELATEC Vol. 07, nº 1 (2008)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1695-288X_7_1_97.pdf185,6 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons