Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/13257
Title: Perfil lingüístico en niños y adolescentes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH)
Other Titles: Linguistic profile in children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder
Authors: Moraleda Sepúlveda, Esther
Fernández Marcos, Lucía
Sánchez Díaz, Jorge
López Resa, Patricia
Keywords: Trastorno por déficit de atención e hiperactividad;Niños;Adolescentes;Lenguaje;Attention deficit hyperactivity disorder;Children;Adolescent;Language
Issue Date: 2018
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Las habilidades lingüísticas aparecen como una dificultad específica en las personas con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Los estudios realizados avalan que parecen existir problemas en las áreas de producción y comprensión del lenguaje. Por ello, el objetivo de este estudio fue conocer el perfil lingüístico que presentan los niños y adolescentes con TDAH. La muestra estuvo compuesta por 90 niños y adolescentes de entre 5 y 15 años divididos en dos grupos: 45 con TDAH y 45 con Desarrollo Típico, emparejados en edad cronológica. La evaluación del lenguaje se realizó a través de la prueba Celf-4. Los resultados muestran que las personas con TDAH muestran peores habilidades lingüísticas y, que, presentan dificultades más específicas en comprensión, así como en las subáreas relacionadas con la sintaxis. Como conclusión se destaca que las personas con TDAH necesitan recibir intervención lingüística como parte de su tratamiento integral.
Language skills appear as a specific difficulty in people with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The studies carried out support that there seem to be problems in the areas of production and language comprehension. Therefore, the objective of this study was to know the linguistic profile presented by children and adolescents with ADHD. The sample consisted of 90 children and adolescents between 5 and 15 years old divided into two groups: 45 with ADHD and 45 with Typical Development, matched in chronological age. The evaluation of the language was carried out through the Celf-4 test. The results show that people with ADHD show worse language skills and that they have more specific difficulties in comprehension, as well as in the subareas related to syntax. In conclusion, it is emphasized that people with ADHD need to receive linguistic intervention as part of their integral treatment.
URI: http://hdl.handle.net/10662/13257
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2018.n2.v1.1351
Appears in Collections:Revista INFAD 2018 Nº 2, Vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2018_2_1_151.pdf168,62 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons