Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/1330
Title: Influencia de los colegios universitarios salmantinos en la sociedad del Antiguo Régimen
Other Titles: Influence of Salamanca colleges in society on the ancien regime
Authors: García Perales, Nuria
Cáceres Muñoz, Jorge
Keywords: Colegios;Salamanca;Función social;América;Burocracia;Colleges;Bureaucracy;Social function
Issue Date: 2012
Publisher: Universidad de Extremadura
Abstract: La institución colegial salmantina durante el siglo XVI ejerce una importante labor como generadora de profesionales al servicio de instrumentos creados por la corona y el gobierno de sus dominios. De esta labor es explícita cierta función social que en este trabajo hemos tocado desde dos vertientes fundamentales: la de mantener mediante la formación de colegiales a la maquinaria del Estado, y la de ayudar a reproducir ese modelo en el nuevo continente conquistado. Así mismo los colegios salmantinos nutrirán a la Iglesia de la reforma tridentina, de los eclesiásticos que precisa en su labor regeneradora. Iglesia y Estado, binomio indisoluble sustentado por los colegios de la Universidad de Salamanca.
The Salamanca collegiate institution during the sixteenth century has an important role as a generator of professionals serving instruments created by the Crown and government of his dominions. This work is explicit certain social role in this work have touched on two fundamental aspects: to maintain through training collegial to the state machinery, and to help replicate that moden in the new continent. Also Salamanca coleges nurture the church of the Tridentine reform of the ecclesiastics in its work that needs regenerating. Church and State indisoluble unión supported by the colleges of the University of Salamanca.
URI: http://hdl.handle.net/10662/1330
ISSN: 2173-9536
Appears in Collections:DCEDU - Artículos
REDEX Nº 4 (2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2173-9536_4_99.pdf753,54 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons