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dc.contributor.authorCichosz, Wojciech-
dc.date.accessioned2022-02-16T07:59:33Z-
dc.date.available2022-02-16T07:59:33Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn1886-4945-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/13718-
dc.description.abstractAncient civilization associated upbringing with culture, which later accepted Christianity. In Latin culture – arising from three sources: Greek philosophy, Roman law and the Christian religion (Acropolis, Quirinal and Golgotha) – pedagogics is understood as a theory of upbringing and teaching, being a conscious and purposeful education activity, but pedagogy is rather a system and whole activities: skills and educational effects. In the XXIst century, those matters that were understood to be a firm, binding basic belief held by all not long ago, have today become a subject of social discussion. More and more frequently, the general theory of a sign has been shaken up (semiotics). Language has started to lose, from the speed of continual geometry, its prime and fundamental purpose which is interpersonal communication. Terms and words, even on a scientific level (sometimes in the name of that same science) are used with different meanings (semantics), mutual references (syntax) and contexts (denotations and connotations). With this in mind, it is worth taking up the subject of basic concepts in the field of pedagogy, upbringing and religious education. How then do we understand pedagogics from pedagogy, religious education from catechetics and how they interact (dependences)? In view of the above, it can be stated that pedagogics will as a rule be question-orientated – which one? (philosophical and anthropological scientific reflection on upbringing especially at a theoretical level), and pedagogy on the question – whose? (it is about both the person and the practice of integral interaction).es_ES
dc.description.abstractLa civilización antigua asociaba la educación con la cultura, que posteriormente aceptó el cristianismo. En la cultura latina -que surge de tres fuentes: La filosofía griega, el derecho romano y la religión cristiana (Acrópolis, Quirinal y Gólgota) - la pedagogía se entiende como una teoría de la crianza y la enseñanza, siendo una actividad educativa consciente y propositiva, pero la pedagogía es más bien un sistema y un conjunto de actividades: competencias y efectos educativos. En el siglo XXI, lo que hasta hace poco se entendía como una creencia básica firme y vinculante, se ha convertido hoy en un tema de discusión social. Cada vez con más frecuencia, la teoría general del signo se ha visto sacudida (semiótica). El lenguaje ha empezado a perder, a partir de la velocidad de la geometría continua, su finalidad primera y fundamental que es la comunicación interpersonal. Los términos y las palabras, incluso en el plano científico (a veces en nombre de esa misma ciencia) se utilizan con significados (semántica), referencias mutuas (sintaxis) y contextos (denotaciones y connotaciones) diferentes. Teniendo esto en cuenta, vale la pena retomar el tema de los conceptos básicos en el ámbito de la pedagogía, la crianza y la educación religiosa. ¿Cómo entender entonces la pedagogía desde la pedagogía, la educación religiosa desde la catequesis y cómo interactúan (dependencias)? Teniendo en cuenta lo anterior, se puede afirmar que la pedagogía se orientará, por regla general, a la pregunta ¿cuáles? (reflexión científica filosófica y antropológica sobre la educación, especialmente a nivel teórico), y la pedagogía a la pregunta ¿de quién? (se trata tanto de la persona como de la práctica de la interacción integral).es_ES
dc.format.extent18 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Teología “San Pedro de Alcántara”es_ES
dc.publisherUniversidad de Extremadura, Servicio de Publicacioneses_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPedagogicses_ES
dc.subjectUpbringinges_ES
dc.subjectReligious educationes_ES
dc.subjectPedagogíaes_ES
dc.subjectEducación religiosaes_ES
dc.subjectCrianzaes_ES
dc.subjectPedagogyes_ES
dc.subjectPaideaes_ES
dc.subjectPedagogics of Religiones_ES
dc.subjectCatechesises_ES
dc.subjectCatequesises_ES
dc.subjectPedagogía de la religiónes_ES
dc.titleTerminological considerations of religious education in Polandes_ES
dc.title.alternativeConsideraciones terminológicas sobre la educación religiosa en Poloniaes_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco5503 Historia de Paíseses_ES
dc.subject.unesco58 Pedagogíaes_ES
dc.subject.unesco5506.90 Historia de la Iglesiaes_ES
dc.subject.unesco5504.02 Historia Contemporáneaes_ES
dc.subject.unesco5101.10 Religiónes_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationCichosz, W. (2021). Terminological considerations of religious education in Poland / Consideraciones terminológicas sobre la educación religiosa en Polonia. Cauriensia. Revista anual de Ciencias Eclesiásticas, 16, 243-260. https://doi.org/10.17398/2340-4256.16.243es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationNicolaus Copernicus University. Polandes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://www.cauriensia.es/index.php/cauriensia/article/view/399es_ES
dc.identifier.doi10.17398/2340-4256.16.243-
dc.identifier.publicationtitleCauriensia. Revista anual de Ciencias Eclesiásticases_ES
dc.identifier.publicationissue16es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage243es_ES
dc.identifier.publicationlastpage260es_ES
dc.identifier.e-issn2340-4256-
Colección:Cauriensia Vol. 16 (2021)

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