Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/15208
Title: Educación financiera: una aproximación teórica desde la percepción, conocimiento, habilidad, y uso y aplicación de los instrumentos financieros
Other Titles: Financial education: a theoretical approach from the perception, knowledge, ability, and use and application of financial instruments
Authors: Ramos Hernández, Jésica Josefina
García Santillán, Arturo
Moreno García, Elena
Keywords: Educación financiera;Inclusión financiera;Tópicos financieros;Financial literacy;Financial inclusion;Financial topics
Issue Date: 2017
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: La educación financiera de un país es un elemento crucial para el desarrollo económico, tanto a nivel nacional como de manera individual e incluso puede contribuir a una mayor liquidez de los mercados financieros. El propósito del presente ensayo es identificar los elementos que han sido considerados para la medición de la educación financiera en las diferentes propuestas teóricas, así como las investigaciones empíricas más relevantes realizadas sobre este tema. Definir el concepto de educación financiera y analizar la forma en que se mide es fundamental para evaluar el impacto que tiene en las decisiones financieras y por tanto, en la inclusión financiera de la población. En este trabajo la educación financiera se considera desde cuatro dimensiones distintas: Percepción, conocimiento, habilidad, uso y aplicación; asimismo, se consideran siete tópicos financieros que han sido utilizados en investigaciones empíricas para evaluar el nivel de educación financiera de las personas: Planeación para el retiro, inflación, aritmética, seguros, crédito, ahorro e inversión, diversificación de riesgo. Al final se presenta una reflexión sobre la importancia del estudio de la educación financiera en el campo académico y social.
Financial literacy is a vital element in the economic development of a country, both from a national and an individual scope; it can also contribute to a higher liquidity of financial markets. The aim of this essay is to identify the elements that have been considering for the measurement of financial literacy in different papers, as well as the most relevant empirical studies on the subject. Defining the concept of financial literacy and analyzing the way it is measured is fundamental to evaluate its impact in financial decisions and therefore, in the financial inclusion of the population. In this work, financial education is viewed from four dimensions: Perception, knowledge, ability and use and application; also, seven financial topics that have been used empirically to measure financial literacy are considered: Retirement planning, inflation, numeracy, insurance, credit, savings and investment, risk diversification. Finally, there is a reflection about the importance of studying financial literacy, both academically, as well as socially.
URI: http://hdl.handle.net/10662/15208
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2017.n2.v2.888
Appears in Collections:Revista INFAD 2017 Nº 2, Vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2017_2_2_267.pdf136,64 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons