Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/15406
Title: Fracaso escolar español: una comparativa internacional con datos de Pisa
Authors: Crespo Cebada, Eva
Keywords: Enseñanza Secundaria Obligatoria (ESO);Fracaso escolar;Informe PISA;Secondary Education;School failure;PISA Report
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
Abstract: El número de alumnos que no alcanza el nivel mínimo de escolarización obligatoria (ESO) supera los niveles medios del entorno europeo. Este hecho, más allá del ámbito educativo, tiene importantes repercusiones para la economía y para la sociedad. Estos alumnos tendrán más dificultades para encontrar trabajo y conseguir estabilidad en el mercado laboral. La falta de formación se traduce en un crecimiento de la precariedad laboral, peores condiciones laborales, dificultad para elaborar determinadas actividades dentro del propio trabajo, más aún con la reciente crisis económica. Asimismo, en el ámbito empresarial, los trabajadores mejor formados serán los que reciban más formación y mejores puestos de trabajo, aumentando así la desigualdad entre ambos grupos de trabajadores. A su vez, vivimos en un entorno cada vez más globalizado, por lo que las economías domésticas se ven afectadas por el desarrollo económico de otras economías. Por todo lo anterior, el objetivo del presente trabajo consiste en determinar los niveles de fracaso escolar para el caso de España, así como de tres países cercanos: Francia, Italia y Alemania. El objetivo es hacer un análisis de la desigualdad educativa, entendido como fracaso escolar, en estas cuatro potencias para el periodo 2000-2012 a partir de la base de datos PISA (Programme for International Student Assestment).
The number of pupils who do not reach the minimum level of compulsory education (ESO) exceeds the average levels in Europe. This fact, beyond the educational sphere, has important repercussions for the economy and for society. These pupils will find it more difficult to find work and achieve stability in the labour market. The lack of training translates into an increase in job insecurity, worse working conditions, difficulty in carrying out certain activities within the job itself, even more so with the recent economic crisis. Likewise, in the business world, the better-trained workers will be those who receive more training and better jobs, thus increasing inequality between the two groups of workers. At the same time, we live in an increasingly globalised environment, so that household economies are affected by the economic development of other economies. For all of the above reasons, the aim of this paper is to determine the levels of school failure for the case of Spain. of school failure in Spain, as well as in three neighbouring countries: France, Italy and Germany. and Germany. The aim is to carry out an analysis of educational inequality, understood as as school failure, in these four powers for the period 2000-2012 using the PISA database (Programme for International PISA (Programme for International Student Assessment) database.
URI: http://hdl.handle.net/10662/15406
ISBN: 978-84-697-4644-8
Appears in Collections:DECON - Libros o capítulos de libros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-84-697-4644-8_84.pdf402,68 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons