Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/15677
Title: Criterios de calidad de la docencia en educación superior para la enseñanza del inglés como lengua extranjera
Authors: Lopéz Rodríguez, Slava
Ibañez Cubillas, Pilar
Barros Camargo, Claudia de
Álvarez Rodríguez, José
Keywords: Educación superior;Profesorado;Criterios de calidad;Docencia;Higher education;Teachers;Quality criteria;Teaching
Issue Date: 2022
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Los estudios sobre calidad se han incrementado en los últimos tiempos en el campo de la educación. Se han creado e implantado sistemas y procesos de acreditación para evaluar la excelencia de la enseñanza a nivel mundial. El objetivo general de este trabajo es ofrecer un sistema de indicadores de la calidad universitaria para los profesores de inglés en Cuba con el fin de orientar en su evaluación, formación y desarrollo profesional teniendo en cuenta las diferentes etapas de su carrera académica. Abordado este objetivo general a partir de una metodología descriptiva y explicativa, con la pretensión de conocer cuáles son las opiniones acerca de la excelencia docente dentro del profesorado en Educación Superior, en su momento inicial de la investigación, focalizada en varias etapas de estudio, realizamos una amplia revisión de aquellos indicadores que los profesionales consideran necesarios para el desempeño de su tarea docente. Se ha aplicado un cuestionario, para conocer cuál era la visión de estos profesionales sobre la excelencia universitaria, siendo contestado por 43 sujetos. En el conjunto de indicadores de excelencia docente que se ofrecen, destacamos: motivación para la enseñanza de la lengua extrajera, percepción sobre sus estudiantes, conocimiento del contexto, tanto normativo, institucional, organización de su asignatura, desarrollo de la enseñanza a lo largo del curso, comunicación en clase, apoyo individual y consulta o tutoría y evaluación.
Studies on quality have increased in recent times in the field of education. Accreditation systems and processes have been created and implemented to assess the excellence of teaching worldwide. The general objective of this work is to offer a system of university quality indicators for English teachers in Cuba in order to guide their evaluation, training and professional development, taking into account the different stages of their academic career. Approached this general objective from a descriptive and explanatory methodology, with the aim of knowing what the opinions about teaching excellence within the teaching staff in Higher Education are, in its initial moment of research, focused on various stages of study, we carried out a broad review of those indicators that professionals consider necessary for the performance of their teaching task. A questionnaire has been applied to find out what the vision of these professionals was about university excellence, being answered by 43 subjects. In the set of indicators of teaching excellence that are offered, we highlight: motivation for teaching the foreign language, perception of their students, knowledge of the context, both normative and institutional, organization of their subject, development of teaching throughout the course, communication in class, individual support and consultation or tutoring and evaluation.
URI: http://hdl.handle.net/10662/15677
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2022.n1.v1.2360
Appears in Collections:Revista INFAD 2022 Nº 1, vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2022_1_1_217.pdf447,64 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons