Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16117
Title: Propuestas de integración de las tecnologías de la información y comunicación para la mejora de las prácticas docentes
Other Titles: Proposals for the integration of information and communication technologies to improve teaching practices
Authors: Blasco Mira, Josefa Eugenia
Mengual Andrés, Santiago
Roig Vila, Rosabel
Keywords: Practicum;Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC);Formación de Profesores de Educación Física;Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA );Information Technologies and Communication (ITC );Training of Teachers of Physical Education;Virtual learning environment
Issue Date: 2011
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: En el presente artículo abordamos la utilización de un Entorno Virtual de Aprendizaje para optimizar la gestión de la información y comunicación de la información entre los agentes implicados en la asignatura Practicum. Inicialmente presentamos una revisión sobre el tratamiento que dicha asignatura ha tenido desde mediados del siglo pasado hasta la actualidad en el estado español. Finalmente presentamos los resultados de un estudio piloto realizado con los estudiantes de Magisterio de la especialidad de Educación Física, que ponen de manifiesto las actitudes positivas del alumnado hacia el uso de las TIC y la percepción de la importancia que las mismas tienen dentro de los contenidos curriculares, por lo que, éstos elementos promueven el desarrollo de competencias no solo genéricas, sino también transversales, favoreciendo de este modo el desarrollo socio-personal y profesional.
In this article we examine the use of a virtual learning environment to optimize information management and communication of information among those involved in the Practicum course. Initially we present a review of the treatment that the subject has had since middle of last century until today in the Spanish state. Finally, we present the results of a pilot study of student teachers of Physical Education, which show students' positive attitudes toward the use of ICT and the perception of the importance they have within content curriculum, so that these elements promote skills development not only generic but also transverse thus supporting the socio-personal and professional.
URI: http://hdl.handle.net/10662/16117
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2011 Nº 1, Vol. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2011_1_3_657.pdf158,35 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons