Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16248
Title: Desarrollo de los prerrequisitos de la social cognición en niños de 0-1 año
Other Titles: Development of the precondictions of social cognition in 0-1 year old children
Authors: Sáiz Manzanares, María Consuelo
Guijo Blanco, Valeriana
Keywords: Prerrequisitos de la cognición social;Imitación;Atención conjunta;Juego simbólico;Prerrequisitos de la Teoría de la Mente;Precondictions of social cognition;Imitation;Joint attention;Symbolic game;Precondictions of theory of mind
Issue Date: 2009
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: El desarrollo cognitivo evolutivo introduce al sujeto en nuevas formas de entender las emociones, éstas se van haciendo cada vez más complejas permitiendo desarrollar el control y la regulación emocional. Desde los primeros meses los bebés responden a las expresiones emocionales de los adultos y también inician el reconocimiento de emociones. Las figuras de apego se convierten en una base de seguridad a partir de la cual el niño inicia la exploración de la realidad. Las respuestas emocionales guían y organizan la conducta y juegan un papel fundamental, sobre todo, en la infancia como señales comunicativas. La alegría motiva a la persona a continuar la actividad, facilita la memoria y el aprendizaje de nuevas habilidades, favorece el afrontamiento y la tolerancia a la frustración y es un mensaje social para posibilitar y mantener la interacción. El objetivo del presente estudio es realizar una observación del desarrollo de los prerrequisitos de la cognición social en niños de 0-13 meses escolarizados en una escuela infantil 0-3 años, analizando cómo inician la interacción con adultos conocidos y con los iguales.
The evolutionary cognitive development introduces the subject in new ways to understanding the emotions. They are becoming increasingly complex, allowing development of the emotional control and regulation. Since the early months, babies respond to the emotional expressions of adults as well initiate recognition of emotions. The figures of attachment become a base of security from which the child begins exploration of reality. The emotional responses guide and organize behavior and play a key role, especially in childhood as communicative signals. The happiness motivates the person to continue the activity, facilitates memory and learning new skills, promotes tolerance and coping with frustration and the message is to enable and maintain social interaction. The aim of this study is to make an observation of the prerequisites for development of social cognition in children aged 0-13 months enrolled in a school children 0-3 years studying how to initiate interaction with adults and peers.
URI: http://hdl.handle.net/10662/16248
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2009 Nº 1, Vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2009_1_1_19.pdf232,16 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons