Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16419
Title: L@s niñ@s construyen la mecánica de la escritura
Other Titles: Children construct the mechanics of writing
Authors: Ibarra Lizundia, Irune
Quiroga Kortazar, Carlos
Keywords: Escritura;Enseñanza de la escritura;Constructivismo;Secuencias didácticas;Mecanica de la escritura;Handwriting;Teaching of handwriting;Constructivism;Didactic sequences;Mechanics of writing
Issue Date: 2009
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Los estudios sobre la psicogénesis de la escritura han centrado su atención en la construcción de la escritura como símbolo. Las investigaciones realizadas a nivel internacional en los campos de la psicología, la psicolingüística y las necesidades especiales muestran que se debe replantear la mecánica de la escritura. La escritura a mano no es “mecánica” para los jóvenes escritores. La mecánica de la escritura (caligrafía, aspectos figurativos o figurativos) y, en particular, la automaticidad de la producción de letras parece desempeñar un papel en la facilitación de procesos de composición de orden superior al liberar la memoria de trabajo: las composiciones son más largas y de mejor calidad. El hecho de no lograr la competencia de escritura a mano durante los años de edad escolar a menudo tiene efectos negativos de gran alcance tanto en el éxito académico como en la autoestima. Es hora de explorar cómo los niños construyen la mecánica de la escritura. Una forma original de alcanzar esta competencia de la lengua escrita (una escritura legible) puede ser el uso de conflictos cognitivos, el fomento de la actividad metalingüística y la colaboración con los iguales, mediante la fórmula de secuencias didácticas.
The studies about the psychogenesis of writing have focused their attention in the construction of writing as a symbol. The investigations carried out internationally in the fields of psychology, psycholinguistics and special needs show that the mechanics of writing must be reconsidered. Handwriting is not “mechanical” for the young writers. The mechanics of writing (calligraphy, figural or figurative aspects) and in particular automaticity of letter production appears to play a role in facilitating higher order composing processes by freeing up working memory: the compositions are longer and of better quality. Failure to attain handwriting competency during the school-age years often has far-reaching negative effects on both academic success and self-esteem. It is time to explore how children construct the mechanics of writing. One original way to reach this competence of the written language (a legible writing) can be the use of cognitive conflicts, the encourage of metalinguistic activity and the collaboration with peers, by the formula of didactic sequences.
URI: http://hdl.handle.net/10662/16419
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2009 Nº 1, Vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2009_1_2_239.pdf200,71 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons