Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/16546
Title: Expectativas del alumno hacia el profesor. Su influencia en el rendimiento académico
Other Titles: Expectations of the pupil towards the teacher. His influence in the academic achievement
Authors: Conejero Amorós, Elena
López Alacid, María Paz
Martínez Vicente, Ana Belén
Keywords: Expectativas;Rendimiento académico;Relaciones profesor-alumno;Expectations;Academic achievement;Relations teacher-pupil
Issue Date: 2009
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Las expectativas son un tema de gran interés para la docencia por lo que en los últimos años han proliferado las investigaciones sobre ellas. Un tipo son las que el alumno se forma sobre el profesor, las cuales dependen de variables tales como la edad del profesor, su apariencia física, su estilo de enseñanza o el clima de confianza que permita se establezca en el aula. Si el alumno piensa de su profesor que “explica mal”, “me tiene manía”, “con él no aprueba casi nadie”, etc., su motivación por la asignatura será mínima a lo que seguirá el abandono total o parcial de ella. También se han encontrado diferencias entre las expectativas formadas por los alumnos del aula ordinaria y los alumnos que asisten algunas horas al aula de educación especial. Debido a todo lo anterior debemos conocer los aspectos a partir de los cuales los alumnos crean sus expectativas para intentar modificarlas y con ello optimizar su rendimiento académico. En nuestra investigación, establecemos algunas de las relaciones que se dan entre estas variables y el rendimiento académico de los alumnos, así como las diferencias en las expectativas formadas por los alumnos del aula ordinaria y los de educación especial. Como principal conclusión, podemos extraer la gran importancia que las expectativas tienen en el rendimiento académico y por ello han de ser trabajadas y tenidas en cuenta en la docencia.
The expectations are a topic of big interest for the teaching for what in the last years the investigations have proliferated on them. A type it are those that the pupil forms on the teacher, which depend on such variables as the age of the teacher, his physical appearance, his style of education or the climate of confidence that it allows is established in the classroom. If the pupil thinks about his teacher who “explains badly”, “mania has me”, “with him nobody passes almost”, etc., his motivation for the subject will be minimal to what will continue the entire or partial abandonment of her. Also there have been differences between the expectations formed by the pupils of the ordinary classroom and the pupils who are present some hours at the classroom of special education. Due to everything previous we must know the aspects from which the pupils create his expectations to try to modify them and with it to optimize his academic achievement. In our investigation, we establish some relations that happen between these variables and the academic achievement of the pupils, as well as the differences in the expectations formed by the pupils of the ordinary classroom and those of special education. As principal conclusion, we can extract the big importance that the expectations have in the academic yield and for it they have to be worn out and born in mind in the teaching.
URI: http://hdl.handle.net/10662/16546
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2009 Nº 1, Vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2009_1_2_411.pdf117,61 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons