Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/18004
Title: Education and digital inclusion in the pandemic: an exploratory review on the challenges of the brazilian context
Other Titles: Educación e inclusión digital en la pandemia: una revisión exploratoria sobre los desafíos del contexto brasileño
Authors: Silva, Ivanilso Santos da
Castro, Thaiz Reis Albuquerque
Silva, Iara Maria Felix
Keywords: Inclusión digital;Pandemia;Educación brasileña;Revisión de literatura;Digital inclusion;Pandemic;Brazilian education;Literature review
Issue Date: 2022
Publisher: Universidad de Extremadura. Facultad de Educación
Abstract: Discutimos la inclusión digital y sus desafíos para el escenario educativo en una sociedad pandémica. Reflexionamos sobre la problemática existente que se vio agudizada por la precariedad de la educación durante la pandemia del covid-19. Nos basamos en un estudio exploratorio basado en artículos científicos ubicados en la biblioteca electrónica SciELO, Google Scholar, así como datos demográficos de diferentes instituciones y la legislación brasileña. Creemos que los desafíos de la inclusión digital no se limitan a comprender y manejar las tecnologías digitales, sino también al primer acceso a estos instrumentos y al entorno digital. Así, en el contexto brasileño, la brecha de inclusión digital es uno de los problemas de la educación pública, contribuyendo para la generación y profundización de las desigualdades sociales y educativas.
We discuss digital inclusion and its challenges for the educational scenario in a pandemic society. We reflect on the existing problem that was exacerbated by the precariousness of education during the covid-19 pandemic. We are based on an exploratory study based on scientific articles located in the electronic library SciELO, Google Scholar, as well as demographic data from different institutions and Brazilian legislation. We believe that the challenges of digital inclusion are not limited to understanding and managing digital technologies, but also to the first access to these instruments and to the digital environment. Thus, in the Brazilian context, the digital inclusion gap is one of the problems of public education, contributing to the generation and deepening of social and educational inequalities.
URI: http://hdl.handle.net/10662/18004
ISSN: 0213-9529
DOI: 10.17398/0213-9529.41.2.181
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 41, nº 2 (2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_41_2_181.pdf103,7 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons