Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/18735
Title: Impacto positivo del trabajo académico online en profesores universitarios mexicanos
Other Titles: Positive impact of online academic work in Mexican university professors
Authors: Caamal Ochoa, David Isaac
Sánchez Escobedo, Pedro Antonio
Keywords: Bienestar;Confinamiento;Profesores universitarios;Wellbeing;Confinement;University professors
Issue Date: 2023
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Este trabajo explora las percepciones del impacto positivo del confinamiento durante la pandemia de 812 profesores universitarios del sureste de México. A través de un instrumento anónimo, contestado tanto en línea como en papel, al término de la emergencia sanitaria. Se colectó información acerca de adaptación social, productividad, salud mental y salud física. Asimismo, se administró una escala general para evaluar el bienestar. Los resultados muestran un efecto positivo alto en el bienestar. En específico, se reportan mayor impacto positivo en la productividad del profesor y menor en las dimensiones de salud tanto mental como física. No se encontraron diferencias en cuanto al género y no se reporta incremento en el consumo de sustancias como alcohol, tabaco o café. Se discuten las implicaciones de la visión de los efectos del confinamiento desde la perspectiva de la psicología positiva para la comprensión de los efectos positivos y negativos en los profesores universitarios.
This work explores the perceptions of the positive impact of confinement during the pandemic on 812 university teachers in the southeast of Mexico. An anonymous instrument was responded both online and, in a pencil and paper format towards the end of the health emergency. Information was collected about social adaptation, productivity, mental health, and physical health. In addition, a general scale was administered to evaluate overall wellbeing perceptions. Results evidenced a high positive effect of confinement on the general perception of wellbeing. Positive feelings regarding teachers’ productivity and less positive feelings related to of both mental and physical health were reported. No differences were found in terms of gender and there was not an increase in the consumption of substances such as alcohol, tobacco, or coffee. The implications of approaching the effects of confinement from a positive psychology perspective in helping understand both positive and negative effects of confinement n university professors is further discussed.
URI: http://hdl.handle.net/10662/18735
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2023.n1.v1.2485
Appears in Collections:Revista INFAD 2023 Nº 1, vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2023_1_1_99.pdf147,73 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons