Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/19086
Title: Vostell y su lectura contemporánea de la tragedia antigua. Reflexiones en torno a la obra 7 contra Tebas (1992)
Other Titles: Vostell and his Contemporary Reading of Ancient Tragedy. Reflections on the Work 7 contra Tebas (1992)
Authors: García Manso, Angélica, 1981-
Keywords: Vostell, Wolf (1932-1998);Composición en collage;Escenografía teatral;Interpretación mitológica;Teatro romano de Mérida;Muro de Berlín;Collage Composition;Theatrical Scenery;Mythological Interpretation;Roman Theater in Merida;Spain;Berlin Wall
Issue Date: 2020
Publisher: Universidad Pablo de Olavide
Abstract: El presente estudio ofrece un análisis de 7 contra Tebas, obra del año 1992 en la que Wolf Vostell sintetiza tres de las claves estéticas más importantes que se dan a lo largo de su trayectoria creativa: la importancia de lo teatral, el Muro de Berlín como síntoma de lo humano y la imagen de la caída que encarna la figura mitológica de Ícaro –aunque Ícaro no sea partícipe de la obra de Esquilo que inspira la propuesta artística–. La composición, diseñada como proyecto para el Festival de Teatro Clásico de Mérida en paralelo con la propuesta de un faro de arte contemporáneo para las Islas Baleares –ambas fallidas al cabo–, se presenta con una rica polisemia en un contexto que sintetiza en buena medida el conjunto de la obra de Vostell desde sus inicios.
This study provides an analysis of 7 contra Tebas (Seven Against Thebes), a 1992 work in which Wolf Vostell synthesizes three of the most significant aesthetic elements developed throughout his creative career: the importance of theatrical expression, the Berlin Wall as a sign of the human element, and the image of the fall embodied by the mythological figure of Icarus (despite the fact that Icarus is not featured in Aeschylus, as the text that inspired the artistic proposal). The piece was designed as a project for the Mérida Theatre Festival in parallel with the proposal for a contemporary art lighthouse in the Balearic Islands (both proposals failed). It is presented as a work of strong polysemy in a context that synthesises, to a large extent, the whole of Vostell’s work from its beginnings.
URI: http://hdl.handle.net/10662/19086
ISSN: 0214-8293
DOI: 10.46661/atrio.4316
Appears in Collections:DACTE - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
atrio_4316 .pdf2,3 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons