Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/19087
Title: Los cinematógrafos diseñados por Fernando Perianes: una lectura patrimonial en torno a los edificios de ocio en la provincia de Cáceres
Other Titles: The movie-theaters planned by Fernando Perianes: a heritage reading around leisure architecture in the province of Cáceres (Spain)
Authors: García Manso, Angélica, 1981-
Keywords: Patrimonio;Arquitectura de ocio;Cinematógrafos;Perianes, Fernando;Cáceres (España);Leisure architecture;Heritage;Movie theaters
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
Abstract: Uno de los proyectistas de edificios de ocio más importante por el número y el carácter de los inmuebles construidos en la provincia de Cáceres durante el pasado siglo XX fue el aparejador Fernando Perianes. En sus intervenciones, integra los cinematógrafos que diseña, normalmente sobre espacios preexistentes, con el urbanismo y la identidad del lugar en el que se ubican, además de aportar modernidad a las poblaciones mediante construcciones que permiten la evolución de la arquitectura rural sin provocar estridencias en el entorno. Se analiza una docena larga de salas de proyecciones a partir de fuentes fotográficas y documentales, como herramientas didácticas y de generación de storytelling sobre la memoria popular toda vez que el uso pensado como cines ha desaparecido.
One of the designers of buildings of leisure architecture more important by the number and the character of the buildings constructed in the Caceres province (Spain) during the 20th century was the engineer Fernando Perianes. In his interventions, he integrates the movie theaters he designs, usually on pre-existing spaces, with the urbanism and the identity of the place where they are located, as well as bringing modernity to the populations through constructions that allow the evolution of rural architecture without discordant effects in the citizen environment. Over than a dozen of movie-theaters by Perianes are analysed from photographic and documentary sources, such as didactic and storytelling tools on popular memory, since the use of the cinemas has disappeared.
URI: http://hdl.handle.net/10662/19087
ISSN: 1130-4715
DOI: 10.5944/etfvii.7.2019.22453
Appears in Collections:DACTE - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
etfvii_7_2019_22453.pdf1,61 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons