Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/19555
Títulos: The role of innovation in the relationship between digitalisation and economic and financial performance.
Autores/as: Fernández Portillo, Antonio
Almodóvar González, Manuel
Sánchez Escobedo, María de la Cruz
Coca Pérez, José Luis
Palabras clave: Digital Business;Negocios Digitales;Business performance;Desempeño empresarial;ICT;TIC;Innovation;SmartPLS;PLS;Innovación
Fecha de publicación: 2022
Editor/a: Elsevier
Resumen: This paper analyses how innovation affects the relationship between the digitalisation of the company and its economic and financial performance, reviewing the cause-effect situation of this relationship. As some scientific literature suggests, the impact of ICT technologies on business performance is not homogenous amongst firms. The answer to this issue is probably to be found in innovation. In order to further develop this statement, this study examines the role of innovation in the relationship between business performance and business digitalisation. This research framework has been built based on the Innovation Theory of Rogers. Companies from all over Spain have been surveyed and the data has been contrasted with Partial Least Squares-Structural Equation modelling (PLS-SEM) and Moderation Analysis. The results show that in effect, innovation acts as a moderator variable in the relationship between business digitalisation and performance. These results allow us to conclude that it is not only important to digitalise the company to improve its performance, but that this digitalisation should also be aligned with a clear innovation strategy that allows for improving the company´s performance. The aim of this study is to contribute with greater knowledge to how the digitalisation of the company affects its economic/financial performance and manifest the role innovation plays in this relationship.
Este artículo analiza cómo afecta la innovación a la relación entre la digitalización de la empresa y su desempeño económico y financiero, revisando la situación causa-efecto de esta relación. Como sugiere cierta literatura científica, el impacto de las tecnologías TIC en el desempeño empresarial no es homogéneo entre las empresas. La respuesta a esta cuestión probablemente se encuentre en la innovación. Para desarrollar aún más esta afirmación, este estudio examina el papel de la innovación en la relación entre el desempeño empresarial y la digitalización empresarial. Este marco de investigación se ha construido con base en la Teoría de la Innovación de Rogers. Se han encuestado empresas de toda España y se han contrastado los datos con modelización de Mínimos Cuadrados Parciales-Ecuaciones Estructurales (PLS-SEM) y Análisis de Moderación. Los resultados muestran que, efectivamente, la innovación actúa como una variable moderadora en la relación entre digitalización empresarial y desempeño. Estos resultados permiten concluir que no sólo es importante digitalizar la empresa para mejorar su desempeño, sino que esta digitalización también debe estar alineada con una estrategia clara de innovación que permita mejorar el desempeño de la empresa. El objetivo de este estudio es contribuir con un mayor conocimiento de cómo afecta la digitalización de la empresa a su desempeño económico/financiero y poner de manifiesto el papel que juega la innovación en esta relación.
URI: http://hdl.handle.net/10662/19555
ISSN: 2444-8834
DOI: 10.1016/j.iedeen.2021.100190
Colección:DEFYC - Artículos

Archivos
Archivo Descripción TamañoFormato 
2444-8834_28_10190.pdf1,12 MBAdobe PDFDescargar


Este elemento está sujeto a una licencia Licencia Creative Commons Creative Commons