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http://hdl.handle.net/10662/19686
Títulos: | Leadership as a facilitator of evidence implementation by nurse managers: a metasynthesis |
Autores/as: | Clavijo Chamorro, María Zoraida Romero Zarallo, Gema Gómez Luque, Adela López Espuela, Fidel Sanz Martos, Sebastián López Medina, Isabel María |
Palabras clave: | Evidence-based practice;Práctica basada en la evidencia;Facilitation;Facilitadores;Leadership models;Modelos de liderazgo;Nursing;Enfermería;Nurse managers;Gerentes de enfermería;Leadership models;Modelos de liderazgo;Implementation science;Ciencia de implementación |
Fecha de publicación: | 2021 |
Editor/a: | SAGE Journals |
Resumen: | Evidence-based practice is often not implemented in nursing for reasons relating to leadership. This article aims to cast light on the factors that facilitate nursing evidence implementation perceived by nurse managers in their practical experiences of this implementation. It is a qualitative, narrative metasynthesis of primary studies on nurse managers’ leadership-related facilitation experiences, following the Joanna Briggs Institute meta-aggregative approach and the Promoting Action on Research Implementation in Health Services (PARiHS) model. Eleven primary studies were included and three general categories were identified as leadership-related factors facilitating evidence implementation: teamwork (communication between managers and staff nurses), organizational structures (strategic governance), and transformational leadership (influence on evidence application and readiness for change among leaders). Nurse managers act as facilitators of evidence-based practices by transforming contexts to motivate their staff and move toward a shared vision of change. Always providing support as managers and colleagues, sharing their experience in the clinic environment. La práctica basada en la evidencia no suele implantarse en enfermería por motivos relacionados con el liderazgo. Este artículo pretende arrojar luz sobre los factores que facilitan la implantación de la evidencia en enfermería percibidos por las enfermeras gestoras en sus experiencias prácticas de dicha implantación. Se trata de una metasíntesis cualitativa y narrativa de estudios primarios sobre las experiencias de facilitación relacionadas con el liderazgo de las enfermeras gestoras, siguiendo el enfoque metaagregativo del Instituto Joanna Briggs y el modelo Promoting Action on Research Implementation in Health Services (PARiHS). Se incluyeron once estudios primarios y se identificaron tres categorías generales como factores relacionados con el liderazgo que facilitan la aplicación de la evidencia: trabajo en equipo (comunicación entre gestores y personal de enfermería), estructuras organizativas (gobernanza estratégica) y liderazgo transformacional (influencia en la aplicación de la evidencia y disposición al cambio entre los líderes). Las enfermeras gestoras actúan como facilitadoras de las prácticas basadas en la evidencia transformando los contextos para motivar a su personal y avanzar hacia una visión compartida del cambio. Siempre proporcionan apoyo como gestores y colegas, compartiendo su experiencia en el entorno clínico. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/19686 |
DOI: | 10.1177/01939459211004905 |
Colección: | DENFE - Artículos |
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