Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/19816
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dc.contributor.authorVillafaina Domínguez, Santos-
dc.contributor.authorCollado Mateo, Daniel-
dc.contributor.authorCano Plasencia, Ricardo-
dc.contributor.authorGusi Fuertes, Narcís-
dc.contributor.authorFuentes García, Juan Pedro-
dc.date.accessioned2024-02-02T13:49:32Z-
dc.date.available2024-02-02T13:49:32Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issn00319384-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/19816-
dc.description.abstractThe game of chess offers an enabling environment for the study of basic cognitive decision making processes where different types of memories are involved. The aim of the present study was to describe and compare the brain electrical activity pattern of chess players in two different situations under time pressure to make the move: rapid, 15 min, plus 10 s additional time per move and lightning, a one-minute game. Thus, lightning game offers an appropriate environment to isolate memory chunks and rapid game will offer the perspective of a working memory task. Encephalogram (EEG) recordings were obtained while a total of 14 male chess players (age: 35.36 ± 13.77 and ELO: 1921.07 ± 170.67) played lightning and rapid chess games. Results indicate that different activity patterns between the rapid and the lightning games were found. Increments in theta power during lightning game in posterior regions could indicate that theta power might be related with chunks retrieval. Moreover, right hemisphere is more activated in chess games, probably caused by visuospatial processing. These brain patterns characterizations could be useful for chess training or clinicians in the field of neuroscience.es_ES
dc.description.abstractEl juego de ajedrez ofrece un entorno propicio para el estudio de los procesos cognitivos básicos de toma de decisiones en los que intervienen diferentes tipos de recuerdos. El objetivo del presente estudio fue describir y comparar el patrón de actividad eléctrica cerebral de jugadores de ajedrez en dos situaciones diferentes bajo presión de tiempo para realizar la jugada: rápida, 15 min, más 10 s de tiempo adicional por jugada y relámpago, un minuto. juego. Por lo tanto, el juego relámpago ofrece un entorno apropiado para aislar fragmentos de memoria y el juego rápido ofrecerá la perspectiva de una tarea de memoria de trabajo. Se obtuvieron registros de encefalograma (EEG) mientras un total de 14 jugadores de ajedrez masculinos (edad: 35,36 ± 13,77 y ELO: 1921,07 ± 170,67) jugaban partidas de ajedrez rápidas y relámpagos. Los resultados indican que se encontraron diferentes patrones de actividad entre los juegos rápidos y relámpagos. Los incrementos en el poder theta durante el juego del rayo en las regiones posteriores podrían indicar que el poder theta podría estar relacionado con la recuperación de trozos. Además, el hemisferio derecho está más activado en las partidas de ajedrez, probablemente debido al procesamiento visuoespacial. Estas caracterizaciones de patrones cerebrales podrían ser útiles para el entrenamiento de ajedrez o para los médicos en el campo de la neurociencia.es_ES
dc.description.sponsorshipsupported by a grant from the Spanish Ministry of Education, Culture and Sport (FPU14/01283). Also, the author SV is supported by a grant from regional department of economy and infrastructure of the Government of Extremadura and European Social Fund (PD16008).es_ES
dc.format.extent4 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherElsevieres_ES
dc.subjectBraines_ES
dc.subjectCerebroes_ES
dc.subjectPower spectrumes_ES
dc.subjectPotencia espectrales_ES
dc.subjectChesses_ES
dc.subjectAjedrezes_ES
dc.titleElectroencephalographic response of chess players in decision-making processes under time pressurees_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsclosedAccesses_ES
dc.subject.unesco2490 Neurocienciases_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationVillafaina S., Collado-Mateo D., Cano-Plasencia R., Gusi N., Fuentes J.P. Electroencephalographic response of chess players in decision-making processes under time pressure (2019) Physiology and Behavior, 198, pp. 140 - 143, DOI: 10.1016/j.physbeh.2018.10.017es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporales_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad Autónoma de Chile-
dc.relation.publisherversion10.1016/j.physbeh.2018.10.017es_ES
dc.relation.publisherversionhttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0031938418309351?via%3Dihubes_ES
dc.identifier.doi10.1016/j.physbeh.2018.10.017-
dc.identifier.publicationtitlePhysiology & Behaviores_ES
dc.identifier.publicationfirstpage140es_ES
dc.identifier.publicationlastpage143es_ES
dc.identifier.publicationvolume198es_ES
dc.identifier.orcid0000-0003-0784-1753es_ES
dc.identifier.orcid0000-0002-5140-465Xes_ES
dc.identifier.orcid0000-0002-1001-8883es_ES
dc.identifier.orcid0000-0002-8299-1092es_ES
Colección:DDEMU - Artículos

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