Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/19951
Title: Rasgos de la competencia léxica del verbo
Other Titles: Features of the lexical competence of the verb
Authors: Rufat Sánchez, Anna
Keywords: Competencia léxica;Conocimiento del verbo;Interlengua;Español como lengua extranjera;Lingüística de corpus;Lexical competence;Verbal knowledge;Interlanguage;Spanish as a foreign language;Corpus linguistics
Issue Date: 2014
Publisher: Universidad Antonio de Nebrija
Abstract: Este trabajo pretende contribuir a la estructuración y las posibilidades de análisis sistemático del componente léxico a través del examen de una categoría concreta, la del verbo. Para ello, se completan los presupuestos recogidos en el MCERL con enfoques metodológicos específicos sobre el alcance del conocimiento léxico, lo cual desemboca en la presentación de una propuesta formalizada de los rasgos que constituyen la competencia léxica del verbo; dichos rasgos se agrupan en los ámbitos morfológico, semántico (en relación, también, con sus relaciones paradigmáticas y sintagmáticas), léxico-sintáctico y sociolingüístico. Esta propuesta, por último, pretende resultar útil para la elaboración de estudios de interlengua, en los que el conocimiento léxico, en general, y el del verbo, en particular, adquieren un papel clave.
This work aims to make a contribution to the structure and to the possibilities of a systematic analysis of the lexical component by examining a specific category, the verb. To do this, it combines the proposals contained in the Common European Framework for Languages with specific methodological approaches concerning to the lexical knowledge. This results in a formalized proposal of the features that constitute the lexical competence of the verb. These features are grouped into morphological, semantic (also including paradigmatic and syntagmatic relations), lexical-syntactic and sociolinguistic areas. This proposal is designed to be useful for interlanguage studies, in which lexical knowledge in general, and the verb, in particular, play a key role.
URI: http://hdl.handle.net/10662/19951
DOI: 10.26378/rnlael017238
Appears in Collections:DFIHI - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rnlael017238.pdf315,08 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons