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dc.contributor.authorMansilla Moreno, María Pilar-
dc.contributor.authorParejo Cuéllar, Macarena-
dc.contributor.authorCasas Moreno, Patricia de-
dc.date.accessioned2024-02-23T09:10:36Z-
dc.date.available2024-02-23T09:10:36Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.issn2444-3239-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/20715-
dc.description.abstractEvery five minutes, someone in the world is diagnosed with multiple sclerosis (MS). This autoimmune disease has no known cure and accounts for 55,000 patients in Spain, many of whom have become e-patient influencers on social networks, particularly Instagram (IG), sharing their experiences and promoting research. This paper examines the influence of Spanish e-patients with MS on IG. It adopts a mixed descriptive and exploratory approach, using both quantitative and qualitative tools: a survey of 224 participants and a content analysis of the 10 MS Instagrammers most mentioned by the respondents. The results show that IG is the preferred social network for people with MS, who mainly consume content about research advances and people's experiences, and who continue to use their neurologist as a reliable source, but do not use traditional media. It is therefore a valuable resource for MS management, but digital literacy is essential to reach more patients. It offers the opportunity to optimise e-health, but much remains to be done.es_ES
dc.description.abstractCada cinco minutos una persona es diagnosticada de esclerosis múltiple (EM.) en el mundo. Esta enfermedad autoinmune sin cura alcanza a 55.000 pacientes en España, donde muchos se han convertido en e-pacientes influencers en redes sociales (RRSS), especialmente en Instagram (IG), para visibilizar experiencias y promover la investigación. Este trabajo estudia el im-pacto de los e-pacientes españoles con EM en IG, desde un enfoque mixto descriptivo y exploratorio inicial, intercalando instrumentos cuantitativos y cualitativos: una encuesta con 224 participantes y el análisis de contenido de los 10 instagramers de EM más mencionados por los encuestados. Así, destaca que IG es la red social preferida por los pacientes de EM, que consumen principalmente contenido sobre avances en investigación y testimonios, manteniendo a su neurólogo/a como fuente fiable, dejando a un lado a los medios de comunicación convencionales. Un recurso valioso para la gestión de la EM, donde la alfabetización digital es indispensable para llegar a más pacientes. Una oportunidad para optimizar la e-salud, donde aún queda mucho por trabajares_ES
dc.format.extent21 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad Rey Juan Carloses_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectDigital literacyes_ES
dc.subjectE-patientes_ES
dc.subjectE-healthes_ES
dc.subjectMultiple sclerosises_ES
dc.subjectInstagrames_ES
dc.subjectSocial mediaes_ES
dc.subjectAlfabetización digitales_ES
dc.subjectE-pacientees_ES
dc.subjectE-saludes_ES
dc.subjectEsclerosis múltiplees_ES
dc.subjectInstagrames_ES
dc.subjectRedes socialeses_ES
dc.titleInstagram, the Tool of E-Patients with Multiple Sclerosises_ES
dc.title.alternativeInstagram, la herramienta de los e-pacientes con esclerosis múltiplees_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco3304 Tecnología de Los Ordenadores-
dc.subject.unesco32 Ciencias Médicas-
dc.subject.unesco63 Sociología-
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationMansilla Moreno, M. P., Parejo Cuéllar, M., Casas Moreno, P. (2024). Instagram, the Tool of E-Patients with Multiple Sclerosis: Instagram, la herramienta de los e-pacientes con esclerosis múltiple. index. Comunicación, 14 (1), 207–227. https://doi.org/10.62008/ixc/14/01Instages_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Información y Comunicaciónes_ES
dc.contributor.affiliationFundación Fernando Valhondo Calaff, de Cáceres (España).-
dc.relation.publisherversionhttps://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/1193es_ES
dc.identifier.doi10.62008/ixc/14/01Instag-
dc.identifier.publicationtitleIndex.Comunicaciónes_ES
dc.identifier.publicationissue1es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage207es_ES
dc.identifier.publicationlastpage227es_ES
dc.identifier.publicationvolume14es_ES
dc.identifier.e-issn2174-1859-
dc.identifier.orcid0000-0002-3142-6149es_ES
dc.identifier.orcid0000-0003-2676-5821es_ES
dc.identifier.orcid0000-0003-2676-5821es_ES
Colección:DINCO - Artículos

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