Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/21032
Title: The role of motivation in the acquisition of a foreing language: a preliminary study based on extremaduran learners
Authors: Pérez Pascual, Alberto
metadata.dc.contributor.advisor: Blanco García, Cristina
Keywords: Inglés como lengua extranjera (EFL);Aprendizaje;Motivación;Estudiantes;Profesores;English as a foreign language (EFL);Learning;Motivation;Students;Teachers
Issue Date: 2024
Abstract: La adquisición de lenguas extranjeras y, más concretamente, el aprendizaje del inglés como lengua extranjera (EFL) son áreas que se han estudiado a fondo a lo largo de la historia de la Lingüística Aplicada. Sin embargo, la atención se ha centrado tradicionalmente en los factores puramente lingüísticos que intervienen en la adquisición del EFL. Hasta hace pocas décadas, no se han tenido en cuenta aspectos extralingüísticos determinantes en el aprendizaje de lenguas, como la motivación. Los objetivos principales de este estudio son explorar la importancia de la motivación en el aprendizaje de EFL y el papel de los educadores en el proceso motivacional dentro de la región de Extremadura, y presentar una imagen preliminar de la situación actual. Para ello, se ha diseñado y realizado una encuesta a pequeña escala entre grupos de estudiantes extremeños de EFL adolescentes y jóvenes adultos que cursan estudios en distintos niveles educativos: 3º de ESO, 1º de Bachillerato y 2º del Grado en Estudios Ingleses. Los resultados ponen de manifiesto la vital relevancia de la motivación en el proceso de adquisición de la lengua extranjera y presentan diferentes escenarios motivacionales unidos por la considerable necesidad de seguir actuando con el objetivo de mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje. Además, esta investigación sugiere una serie de factores que pueden ser decisivos en la motivación. Por lo tanto, se establecen algunas bases iniciales a partir de las cuales los educadores podrían construir su trabajo venidero.
Foreign language acquisition, and more concretely, English as a foreign language (EFL) learning are areas which have been thoroughly studied throughout the history of Applied Linguistics. However, the main focus has been traditionally placed on purely linguistic factors that are involved in EFL acquisition. Until recent decades, extralinguistic aspects which are determinant in language learning, such as motivation, have been disregarded. The principal aims of this study are to explore the importance of motivation in EFL learning and the role of educators in the motivational process within the region of Extremadura, and to present a preliminary image of the current situation. With the purpose of doing so, a small-scale survey has been designed and conducted among groups of adolescent and young adult Extremaduran EFL learners who are studying in distinct educational levels: 3rd year of ESO, 1st year of Bachillerato and 2nd year of the degree in English Studies. The results highlight the vital relevance of motivation in the process of foreign language acquisition and present different motivational scenarios united by the considerable need for further action with the aim of improving the teaching-learning process. Additionally, this investigation suggests a series of factors that may be decisive in motivation. Therefore, some initial grounds from which educators could construct their oncoming work are established.
URI: http://hdl.handle.net/10662/21032
Appears in Collections:Grado en Estudios Ingleses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFGUEX_2024_Perez_Pascual.pdf531,13 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons