Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/21190
Title: Una educación para el rehabitar: Perspectivas sobre Educación Intercultural Bilingüe en Chile
Other Titles: An education to rehinabiting: Perspectives about Intercultural Bilingual Education in Chile
Authors: García Quiroga, Antonio
Keywords: Educación intercultural;Interculturalidad crítica;Educación basada en el lugar;Intercultural education;Critical interculturality;Place based education
Issue Date: 2023
Publisher: Instituto de Teología “San Pedro de Alcántara”
Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
Abstract: La política de Educación Intercultural Bilingüe ha recibido fuertes críticas debido a sui ncapacidad para superar el carácter colonial que ha caracterizado a la escuela chilena. Se ha criticado el que los contenidos vinculados a lo indígena no han tenido el debido anclaje en el contexto de vida contemporáneo de estas poblaciones y que se ha ignorado el conflicto que estas enfrentan en un contexto de dominación cultural. En ese marco, se ha transmitido una perspectiva “folklorizante” y “ruralizante” de lo indígena y se ha moldeado el programa en función de lógicas de trabajo escolar que reproducen la dominación cultural. El presente artículo indaga en el contenido de las críticas que se han hecho al Programa de EIB, para posteriormente proponer un enfoque de“Educación basada en el lugar” que tome como eje la experiencia del territorio, con el fin de superar las limitaciones del actual programa.
The Bilingual Intercultural Education policy has received strong criticism due to its inability to overcome the colonial character that has characterized the Chilean school. It has been criticized that the contents linked to the indigenous people have not been properly anchored in the context of contemporary life of these populations. Moreover, the conflict they face in a context of cultural domination has also been ignored. The programme uses a "folklorizing" and "ruralizing" perspective of indigenous people, in the framework of a school work that reproduces cultural domination. This article presents the main critical elements of the EIB Program, reported on the literatura. Lately, a “place based education” approach is proposed to put on the centre of the teaching experience the connection with the territory, in order to overcome the colonial perspective of the current programme approach.
URI: http://hdl.handle.net/10662/21190
ISSN: 1886-4945
DOI: 10.17398/2340-4256.18.765
Appears in Collections:Cauriensia Vol. 18 (2023)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2340-4256_18_765.pdf427,2 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons