Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/21293
Title: Las cofradías penitenciales y Trento: Origen y consolidación de la Semana Santa procesional en el ámbito castellano
Authors: Burrieza Sánchez, Javier
Keywords: Concilio de Trento;Procesiones;Cofradías;Semana Santa;Conventos;Pasos procesionales;Reforma religiosa;The Council of Trent;Processions;Holy Week;Fraternities;Processionals floats;Convents;Religious reform
Issue Date: 2023
Publisher: Instituto de Teología “San Pedro de Alcántara”
Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
Abstract: El Concilio de Trento no supone el nacimiento de las procesiones de penitencia asociadas a las cofradías de la Semana Santa de nuestras ciudades. Más bien, en su periodo de aplicación, podemos encontrar la consolidación de un ámbito de actuación que poseía orígenes más remotos y que prendió, no solo en el ámbito de los claustros, sino que, como comportamiento, alcanzó a amplios sectores de la población de una sociedad cristiana como era la de los siglos XV y XVI. La mayoría de estas cofradías nacieron en conventos de mendicantes, especialmente franciscanos y dominicos. La nueva liturgia, más comprensible, salió de las iglesias y se trasladó a las calles, y allí se institucionalizaron estas agrupaciones de cristianos que compadecían a Cristo en su Pasión. Pero las procesiones no eran los únicos actos cotidianos de las cofradías penitenciales. Poseían importantes establecimientos de asistencia a distintos necesitados, construyeron sus propios templos, alumbraron las imágenes con mayor devoción. Y así llegamos al nacimiento de las modernas escenas procesionales con autores muy especializados como Gregorio Fernández. Sobre esta transformación técnica, artística diríamos hoy, también se encuentra la espiritualidad española en pleno Siglo de Oro, entregando a la imprenta importantes títulos. Se plasmará en vivencia, más que en lecturas generalizadas, la cercanía al Cristo que sufre.
The Council of Trent did not result in the appearance of the penitential procession linked to the Holy Week confraternities of our cities. On the contrary, whilst it was in force, we see the consolidation of a field of action whose origins were older and that was extremely successful not only within cloisters, but also, as a practice, within the general Catholic populations from the Fifteenth and Sixteenth Centuries. Most of those confraternities were born in mendicant convents, particularly from Franciscans and Dominicans. The renewed liturgy, more accessible, came out of the churches and into the streets, and that was where these Christian guilds that commiserated with Christ in his Passion were institutionalised. But processions were not the only daily actions performed by penitential confraternities. They maintained remarkable charity organisations aimed at those in greatest need, built their own temples, sponsored some of the most venerated images. And that is how we get to the birth of our current processional floats from very specialized artists like Gregorio Fernández. On such technical, or rather artistic, from our contemporary perspective, changeover, we also find the spirituality of Golden Century Spain, which delivered notable books to the printer. The closeness to the suffering Christ was portrayed, rather than in widespread reading, through the very lived experience.
URI: http://hdl.handle.net/10662/21293
ISSN: 1886-4945
DOI: 10.17398/2340-4256.18.871
Appears in Collections:Cauriensia Vol. 18 (2023)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2340-4256_18_871.pdf322,73 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons