Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/21618
Title: La comunicación en los planes estratégicos de bibliotecas universitarias españolas
Other Titles: Communication in the strategic plans of Spanish university libraries
Authors: Herrera Morillas, José Luis
Keywords: Bibliotecas universitarias;Planes estratégicos;Comunicación;España;University libraries;Strategic plans;Communication;Spain
Issue Date: 2021
Publisher: Universidad Nacional de La Plata: Departamento de Bibliotecología
Abstract: En este trabajo se estudian los planes estratégicos de bibliotecas universitarias españolas, en concreto de 47 bibliotecas de titularidad pública. La parte esencial del estudio se ha centrado en analizar las alusiones a la comunicación para proceder a un análisis comparado entre los diferentes textos y comprobar los aspectos de la gestión de la comunicación organizacional que reflejan. Del conjunto de bibliotecas analizadas, 28 emplean planes estratégicos, de los cuales el 85,7 % abordan aspectos relacionados con la comunicación. La información más precisa y detallada se localiza en las acciones (o estrategias) y en algunos de los objetivos. Se ponen de manifiesto las prioridades que presentan por ejemplo las relacionadas con los planes de difusión y marketing; las mejoras en la comunicación interna del personal bibliotecario; o la comunicación con los usuarios, etc.
In this work the strategic plans of Spanish university libraries are studied, specifically, 47 publicly owned libraries. The essential part of the study has focused on analyzing allusions to communication in order to proceed to a comparative analysis between the different texts and check the aspects of organizational communication management that they reflect. Of the libraries analyzed, 28 use strategic plans, of which 85.7% address communication-related aspects. The most accurate and detailed information is in the actions (or strategies) and in some of the objectives. The priorities presented are, for example, those related to dissemination and marketing plans; improvements in the internal communication of library staff; or communication with users, etc.
URI: http://hdl.handle.net/10662/21618
ISSN: 1853-9912
DOI: 10.24215/18539912e127
Appears in Collections:DINCO - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18539912e127.pdf695,96 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons