Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/21928
Title: Salud mental de adolescentes españoles según variables contextuales y horas de uso de internet
Other Titles: Mental health in Spanish adolescents according contextual variables and hours of internet use
Authors: Fajardo Bullón, Fernando
Burguillo Valverde, Beatriz
León del Barco, Benito
Felipe Castaño, María Elena
Keywords: Salud mental;Internet;Variables contextuales;Adolescente;España;Mental health;Internet;Contextual variables;Adolescent;Spain
Issue Date: 2019
Publisher: Pontificia Universidad Javeriana
Abstract: El análisis de la salud mental en adolescentes es un tema actual de interés internacional. El objetivo de esta investigación fue analizar la salud mental de los menores españoles, evaluada mediante la puntuación total de dificultades del Cuestionario de Capacidades y Dificultades (SDQ), en función del número de horas de conexión a internet y otras variables contextuales, como tipo de centro, sexo, curso y edad. La metodología utilizada fue un estudio ex post facto, de corte transversal, con una muestra formada por 430 estudiantes de España de 12 a 17 años. Los resultados muestran una asociación significativa entre la salud mental de los menores, el número de horas de uso de internet (χ2 = 10.2; p = 0.017) y la edad (χ2 = 11.86; p = 0.037). Sin embargo, esta asociación no se encontró con el tipo de centro educativo (U = 20026, p = 0.418), el sexo (U = 18638, p = 0.082) y el curso académico (χ2 = 1.62, p = 0.655). Se puede concluir que aquellos menores conectados a internet más de cinco horas al día presentaron mayores puntuaciones en dificultades en salud mental. Del mismo modo, los menores con edades entre 15 y 17 años obtuvieron mayores puntaciones en dificultades en salud mental en comparación con los más jóvenes, de 12 años. Finalmente, se sugiere realizar labores de prevención en salud mental focalizadas en menores en la adolescencia tardía y que se conecten a internet más de cinco horas al día.
The analysis of adolescent mental health is a current issue of international research interest. The purpose of this research was to analyze the mental health of Spanish children, assessed by the total difficulty score of The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), according to the time they remain connected to the internet and other contextual variables, such as the type of center, sex, school year and age. The methodology used was an ex post facto, cross-sectional study, with a sample of 430 students from Spain aged 12 to 17 years. Results show a significant association between the total score of difficulties in mental health with the amount of hours of internet use (χ2 = 10.2; p = 0.017) and age (χχ = 11.86; p = 0.037). However, this association was not significant regarding the type of center (U = 20026, p = 0.418), gender (U = 18638, p = 0.082) and school year (χ2 = 1.62, p = 0.655). In conclusion, those adolescents who spent more than 5 hours per day using internet had higher scores in mental health difficulties. In the same way, adolescents aged 15 to 17 years had higher scores in mental health difficulties compared to the youngest ones (12 years old). Finally, the authors recommend to focus the prevention and mental health policies in minors who are in a late adolescent and spend more than 5 hours per day connected to internet.
URI: http://hdl.handle.net/10662/21928
ISSN: 1657-9267
DOI: 10.11144/Javeriana.upsy18-2.smae
Appears in Collections:DPSAN - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Javeriana_upsy18-2_smae.pdf470,13 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons