Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/22375
Title: La "Future Classroom Lab" como marco de desarrollo del aprendizaje por competencias y el trabajo por proyectos
Other Titles: The "Future Classroom Lab" as a framework of development for competency- and project-based learning
Authors: Tena Fernández, Ramón
Carrera Martínez, Naír
Keywords: Innovaciones educativas;Competencias;Métodos de aprendizaje;Salón de clases;Europa;Educational innovations;Competencies;Learning methods;Classroom;Europe
Issue Date: 2020
Publisher: Consejo Mexicano de Investigación Educativa
Abstract: Un núcleo importante de las políticas educativas europeas coincide en la necesidad de favorecer un cambio metodológico basado en el aprendizaje por proyectos y el uso de las competencias clave. Para cumplir con estos propósitos se creó, en 2012, la Future Classroom Lab (FCL), espacio didáctico dotado de gran variedad tecnológica que posibilita la aplicación de un modelo revolucionario de enseñanza y que ha ganado adeptos dentro y fuera de Europa. En el presente artículo definimos el concepto de fcl, describimos sus primeros resultados y concretamos cómo Bélgica (Bruselas), España y Portugal han favorecido su inclusión. La selección de estos tres países obedece a que el primero es el precursor del prototipo y los dos peninsulares son un buen ejemplo de cómo el modelo es adaptable a las necesidades específicas de cada nación.
An important nucleus of European educational policies resides in the need to favor methodological change based on learning through projects and the use of key competencies. To comply with these objectives, the Future Classroom Lab (FCL) was created in 2012 as a learning space equipped with a wide variety of technology to enable the implementation of a revolutionary learning model that has attracted followers both within and outside of Europe. In this article, we defi ne the concept of FCL, we describe its early results, and we explain how Belgium (Brussels), Spain, and Portugal have favored its inclusion. We selected these three nations because Belgium is the precursor of the prototype and the two Iberian nations are a good example of how the model can adapt to the specifi c needs of each nation.
URI: http://hdl.handle.net/10662/22375
Appears in Collections:DDCSL - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1405-6666_25_85_449.pdf142,54 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons