Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/22517
Title: La Nueva Figuración Argentina (1959-1965) a través del testimonio crítico de Luis Felipe Noé (1933)
Other Titles: The New Argentinean Figuration (1959-1965) through the critical testimony of Luis Felipe Noé (1933)
Authors: Méndez Hernán, Vicente, 1972-
Keywords: Nueva Figuración Argentina (1959-1965);New Argentinean Figuration (1959-1965);Informalismo argentino;Argentine informalism;Luis Felipe Noé;Rómulo Macció (1931-2016);Jorge de la Vega (1930-1971);Ernesto Deira (1928-1986)
Issue Date: 2005
Publisher: Centro Studi Americanistici "Circolo Amerindiano"
Abstract: En el momento en el que surge la Nueva Figuración en Argentina, la pintura se presentaba dividida en dos bandos irreconciliables: los abstractos y los figurativos, de los cuales los primeros venían a significar la nueva sensibilidad artística, que era vista por los segundos como meramente decorativa. Si la reacción de los pintores informalistas a los que Albero Greco capitaneó estaba dirigida a la interpretación constructiva de la pintura abstracta, Rómulo Macció, Luis Felipe Noé, Jorge De la Vega y Ernesto Deira sintieron una posible síntesis de términos pero justamente a partir de la apertura informal.
At the time of the emergence of the New Figuration in Argentina, painting was divided into two irreconcilable camps: the abstract and the figurative, of which the former came to signify the new artistic sensibility, which was seen by the latter as merely decorative. If the reaction of the informalist painters, led by Albero Greco, was directed to the constructive interpretation of abstract painting, Rómulo Macció, Luis Felipe Noé, Jorge De la Vega and Ernesto Deira felt a possible synthesis of terms, but precisely from the informal opening.
URI: http://hdl.handle.net/10662/22517
ISBN: 88-8234-366-9
DOI: 10.5281/zenodo.11240435
Appears in Collections:DACTE - Libros o capítulos de libros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zenodo_11240435.pdf3,12 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons