Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/22518
Title: El arte extremeño en la época del cardenal Lorenzana
Other Titles: Extremaduran art in the time of Cardinal Lorenzana
Authors: Méndez Hernán, Vicente, 1972-
Keywords: Escultura barroca extremeña;Baroque sculpture from Extremadura;Luis Salvador Carmona (1708-1767);Bartolomé Jerez;Los Incera Velasco;José Salvador Carmona (1730-1800)
Issue Date: 2005
Publisher: Universidad de León
Abstract: Se trata de una etapa de gran importancia por los cambios que conlleva, y con la que nos hemos propuesto como objetivo, con el presente trabajo, trazar un amplio panorama sobre la producción artística extremeña durante la época del Cardenal Lorenzana, atendiendo, a la luz de las nuevas investigaciones que vamos a cometiendo sobre este campo de estudio, y a las nuevas directrices de la historiografía artística, a los cambios que la centuria del siglo XVIII fue promoviendo en las artes extremeñas, tanto en lo que respecta a la arquitectura, como también a la escultura, con la escasa presencia del Neoclasicismo escultórico en nuestra región y la pintura. En lo que respecta a la escultura, hay que citar como obra clave del clasicismo extremeño, en materia de retablos (precedido por la amplia trayectoria de los estilos barroco y rococó), la máquina que cubre el testero de la iglesia de Cuacos de Yuste, una obra, por otra parte, que copia la que Carlos V había mandado hacer para el monasterio de Yuste. Mas lo frecuente en nuestra tierra fue continuar con el estilo barroco, que poco a poco fue caminado hacia el Rococó. Entre los artistas de mayor calado en la sociedad cacereña hay que citar a los entalladores José Manuel y Ventura de la Incera Velasco, Carlos Simón de Soria, Bartolomé Fernández Jerez o Vicente Barbadillo, encargados, durante la segunda mitad del siglo XVIII, de equipar a muchas parroquias de la Alta y Baja Extremadura. Nuevos datos al respecto ofrecemos en nuestro trabajo, donde asimismo se hace referencia a artistas tan importantes como Luis Salvador Carmona o Alejandro Carnicero. Lo mismo sucede con la pintura, donde se hace necesario citar nombres como los de José de Mera, Nicolás Antonio José Hidalgo, el taller de los Mures y los Estrada, etc.
This is a period of great importance due to the changes it entailed, and our aim in this work is to provide a broad overview of artistic production in Extremadura during the time of Cardinal Lorenzana, taking into account, in the light of the new research we are undertaking in this field of study, the changes that the eighteenth century brought about in the arts in Extremadura, both in terms of architecture and sculpture, and the new guidelines of artistic historiography, to the changes that the 18th century was promoting in the arts in Extremadura, both in architecture and sculpture, with the scarce presence of Neoclassicism in sculpture in our region, and in painting. As far as sculpture is concerned, the key work of Extremaduran classicism in the field of altarpieces (preceded by the extensive trajectory of the Baroque and Rococo styles) is the machine that covers the front of the church of Cuacos de Yuste, a work, moreover, that copies the one that Charles V had ordered to be made for the monastery of Yuste. However, the most common style in our land was to continue with the Baroque style, which gradually moved towards Rococo. Among the most important artists in Cáceres society were the carvers José Manuel and Ventura de la Incera Velasco, Carlos Simón de Soria, Bartolomé Fernández Jerez and Vicente Barbadillo, who, during the second half of the 18th century, were responsible for equipping many parishes in Upper and Lower Extremadura. Further information on this subject is provided in our work, which also refers to important artists such as Luis Salvador Carmona and Alejandro Carnicero. The same is true of painting, where it is necessary to mention names such as José de Mera, Nicolás Antonio José Hidalgo, the workshop of the Mures and Estrada families, etc.
URI: http://hdl.handle.net/10662/22518
ISBN: 84-9773-198-0
DOI: 10.5281/zenodo.11241343
Appears in Collections:DACTE - Libros o capítulos de libros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zenodo_11241343.pdf6,58 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons