Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/23295
Title: Uso de metodologías activas en las aulas: experiencia educativa de aprendizaje-servicio y fotovoz
Other Titles: Use of active methodologies in classrooms: educational experience of learningservice and photovoice
Authors: Suárez Lantarón, Belén
Keywords: Accesibilidad;Metodologías activas;Aprendizaje-servicio;Fotovoz;Universidad;Educación inclusiva;Accessibility;Active methodologies;Service-learning;Photovoice;University;Inclusive education
Issue Date: 2023
Publisher: Red Estatal de Docencia Universitaria
Universitat Politècnica de València:
Abstract: El proyecto que se presenta a continuación se deriva de una experiencia docente realizada en la Facultad de Educación de la Universidad de Extremadura, cuyo objetivo ha sido desarrollar una experiencia educativa utilizando metodologías activas como el Aprendizaje-Servicio y el Fotovoz, en la que el alumnado actúa como evaluador de los espacios que habitualmente utiliza como universitario, buscando, además, sensibilizar a estos en la importancia que tiene el acceso universal y los colectivos vulnerables. En la experiencia participan un total de 76 estudiantes y se utiliza como método para la evaluación instrumentos cualitativos (registro de observación y elaboración de informe) y cuantitativos (cuestionario de satisfacción). Los resultados obtenidos se presentan en relación con tres cuestiones: (a) el proyecto, encontrando una valoración positiva por parte del alumnado de participación, colaboración, interés e implicación; (b) el aprendizaje, observando que se ha mejorado la calificación en cuanto a los aprendizajes curriculares, pero también en relación con las habilidades blandas; y (c) el servicio, favoreciendo valores de sensibilización entre la comunidad educativa. Como conclusión se destaca que el uso de este tipo de metodología favorece la motivación e implicación del alumnado en el desarrollo de su aprendizaje, no solo en relación con cuestiones académicas sino también de compromiso y responsabilidad social.
The project presented is derived from a teaching experience carried out at the Faculty of Education of the University of Extremadura. Its objective has been to develop an educational experience using active methodologies such as Service-Learning and Photovoice. In this experience, the participating students act as evaluators of their university campus and, within it, those spaces that they most frequently use (Faculty, classroom, coffee shops, libraries, etc.). With this experience, it is sought to develop curricular learning and sensitise students to the importance of universal access and the importance of removing barriers for the most vulnerable groups. A total of 76 students participates in the experience. The instruments used as a method for the evaluation are qualitative (observation record and report preparation) and quantitative (satisfaction questionnaire). The results obtained are presented in relation to three issues: (a) the project, finding a positive evaluation by the students of participation, collaboration, interest and involvement; (b) learning, noting that the qualification has improved in terms of curricular learning, but also in relation to soft skills; and (c) the service, favouring awareness values among the educational community. In conclusion, it is highlighted that the use of this type of methodology favours the motivation and involvement of students in the development of their learning, not only in relation to academic issues but also commitment and social responsibility.
URI: http://hdl.handle.net/10662/23295
ISSN: 1696-1412
DOI: 10.4995/redu.2023.19310
Appears in Collections:DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edu_2023_19310.pdf697,62 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons