Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/23656
Title: La enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Sociales a través del patrimonio, videojuegos y emociones. Estudio de caso en un IES de Huelva (España)
Other Titles: The teaching and learning of Social Sciences through heritage, video games and emotions. Case study at a Secondary School in Huelva (Spain)
Authors: Jiménez Palacios, Rocío
Cuenca López, José María
Keywords: Educación patrimonial;Investigación en didáctica de las ciencias sociales;Respuesta emocional;Videojuegos;Investigación en el aula;Heritage education;Social science education research;Emotional response;Video games;Classroom research
Issue Date: 2021
Publisher: Universidad de Murcia
Abstract: La educación patrimonial a menudo se ha relacionado con el desarrollo de nuevas estrategias metodológicas, determinando la realización de buenas prácticas en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Este estudio se centra en analizar cómo influye el uso de un videojuego en la enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Sociales a través del patrimonio, atendiendo a las emociones que se generan en el aula. Se trata de una investigación cualitativa centrada en un estudio de caso donde han participado 31 alumnos/as de 1.º de ESO, la docente habitual y los investigadores. Los datos se han extraído de diversos instrumentos como un cuestionario, el diario de la docente o la producción de aula, entre otros que, posteriormente, han sido analizados a través de una tabla de categorías. Los resultados aportados denotan la importancia que tienen las emociones y la alteración de las metodologías habituales, mostrando una postura muy positiva en el aprendizaje.
Heritage education has often been related to the development of new methodological strategies, determining the realization of good practices in the teaching and learning process. This research focuses on analyzing how the use of a video game influences the teaching and learning of Social Sciences through heritage, taking into account the emotions that are generated in the classroom. 31 students of 1st year of ESO, the regular teacher and the researchers have participated in this case study. The data have been extracted from various instruments such as the questionnaire, the teacher's diary or the classroom production itself, among others, which have subsequently been analyzed through a table of categories. The results provided denote the importance of emotions and the alteration of the usual classroom methodologies, showing a very positive position in the learning of the students.
URI: http://hdl.handle.net/10662/23656
ISSN: 1136-2464
DOI: 10.6018/pantarei.466601
Appears in Collections:DDCSL - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pantarei_466601.pdf7,26 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons