Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/24534
Title: Diego Sánchez de Badajoz (finales del siglo XV – mediados del siglo XVI)
Authors: Fernández García, María Jesús
Keywords: Teatro renacentista ibérico;Siglo XVI;Personajes portugueses;Iberian renaissance theater;16th Century;Portuguese characters
Issue Date: 2022
Publisher: La Umbría y la Solana
Abstract: Desde principios del siglo XVI, el teatro renacentista ibérico comenzó a incluir personajes portugueses y castellanos en sus obras. Gil Vicente, en su "Auto da Índia" (1509), fue el primero en representar a un castellano como fanfarrón y poeta. Poco después, Bartolomé Torres Naharro, en "La Tinellaria" (1516), incluyó a un portugués entre los criados de diversas nacionalidades en Roma. Estos personajes extranjeros usaban sus lenguas de manera desfigurada para que el público pudiera identificar su nacionalidad. Este recurso refleja tanto la tradición clásica del poliglotismo como la realidad multicultural de la Europa del siglo XVI.
Since the early 16th century, Iberian Renaissance theater began to include Portuguese and Castilian characters in its plays. Gil Vicente, in his "Auto da Índia" (1509), was the first to portray a Castilian as a braggart and poet. Shortly after, Bartolomé Torres Naharro, in "La Tinellaria" (1516), included a Portuguese among the servants of various nationalities in Rome. These foreign characters used their languages in a distorted manner so that the audience could identify their nationality. This device reflects both the classical tradition of polyglotism and the multicultural reality of 16th-century Europe.
URI: http://hdl.handle.net/10662/24534
ISBN: 978-84-126248-1-6
Appears in Collections:DLMLC - Libros o capítulos de libros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-84-126248-1-6_27.pdf997,42 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons