Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/26883
Title: | Los modelos del pasado en los escritos retóricos de Cicerón: un estudio sobre su valor moral y formativo |
Other Titles: | Models of the Past in Cicero’s Rhetorical Writings: A Study about their Moral and Educational Value |
Authors: | Bellido Sánchez, Francisco Javier |
Keywords: | Autoridades del pasado;Retórica romana;Decorum;Educación moral;Authorities from the past;Roman rethoric;Moral education |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Universidad Nacional Autónoma de México Instituto de Investigaciones Filosóficas |
Abstract: | Defiendo que lo novedoso de la concepción de Cicerón de los modelos basados en personajes del pasado consistió en conferirles habilidades que podían aplicarse a las disputas legales y políticas de Roma y, al mismo tiempo, mejorar el desempeño de los oradores jóvenes y aprendices mediante un modelo mixto de retórica. La destreza técnica y la prudencia práctica de estas autoridades para advertir aspectos cruciales en casos particulares y adaptarse a circunstancias adversas sirven como ejemplos para los oficios del rétor y del abogado. Esas dos características, y no el amplio conocimiento o la fama que estos personajes alcanzaron, llevaron a Cicerón a reconocer a ciertos oradores y pensadores como fuentes de inspiración moral y formativa. I argue that Cicero’s innovative understanding of the models based on characters from the past consisted in conferring them skills to be applied in the legal and political disputes of Rome and, at the same time, to improve the performance of young orators and apprentices with a mixed model of rhetoric. Both the technical ability and practical prudence of these authorities to see crucial aspects in particular cases and to adapt to adverse circumstances serve to the craft of rhetoricians and lawyers. These two features, and not the large knowledge or fame these figures acquired in life, took Cicero to recognise certain orators and thinkers as sources of moral and formative inspiration. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/26883 |
ISSN: | 1870–4913 |
DOI: | 10.22201/iifs.18704913e.2021.87.1808 |
Appears in Collections: | DHIST - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
iifs_18704913e_2021_87_1808.pdf | 240,93 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License