Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/2928
Title: Diseño y experimentación de un programa educativo para mayores en Almería: proyecto Grundtvig
Authors: Padilla Góngora, David
López Liria, Remedios
Martínez Martínez, Ana María
Soro, Giorgio
Pérez Mora, Diego
Keywords: Educación permanente;Mayores;Proyecto;Grundtvig;Permanent education;Elderly;Project
Issue Date: 2012
Publisher: Universidad de Extremadura
Asociación INFAD
Source: PADILLA-GÓNGORA, D. 2012. Diseño y experimentación de un programa educativo para mayores en Almería: proyecto Grundtvig. "INFAD", 1(3), pp. 309-315. ISSN 0214-9877
Abstract: El proyecto europeo titulado “Integrating Adults and the Elderly towards a Europe of Knowledge” coordinado por la Universidad de Almería, dentro de las acciones “Asociaciones de aprendizaje Grundtvig para la educación de personas adultas” (2010-2012), ha llevado a cabo la experimentación de un programa educativo para mayores de 55 años, en cinco países (España, Italia, Grecia, Alemania y Hungría) con el objetivo de demostrar la utilidad y validez del mismo en estos lugares de la geografía europea, y comprobar si se podría hacer extensible a otros países con características semejantes, que demandan la formación a lo largo de toda la vida para la comunidad. El objetivo principal planteado fue ayudar a las personas mayores para que pudiesen disponer de medios adecuados con el fin de mejorar sus conocimientos, habilidades y participación en esta sociedad del conocimiento. A lo largo de este artículo se describe la metodología y procedimientos llevados a cabo para la aplicación práctica del programa formativo constituido por cinco módulos con contenidos sobre ocio y tiempo libre, relaciones sociales, salud, nuevas tecnologías y cultura, en una muestra de 100 mayores de la provincia de Almería.
Principio del formulario The European project entitled “Integrating adults and the elderly towards a Europe of knowledge”, coordinated by the University of Almería, within the actions of “Grundtvig learning partnershipsfor adult education” (2010-2012), has carried out the testing of an educational program for people over 55 years in five countries (Spain, Italy, Greece, Germany and Hungary). We aim to demonstrate its usefulness and validity in these five European places, and we also aim to check the possibility of this program being extended to any other countries with similar features and which are actually interested in training programs for the community during their lifetime. The main objective of this research was to help older people so that they could have suitable means to improve their knowledge, skills and participation in the current “knowledge society”. Throughout this article, there is a description of the methodology and procedures utilized in order to put the training program into practice. This program consists of five modules with contents on leisure and spare time, social relationships, health, new technologies and culture, in a sample of 100 old people from the province of Almeria.
URI: http://hdl.handle.net/10662/2928
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2012 Nº 1, Vol. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2012_1_3_309.pdf81,77 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons