Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/3015
Title: | Competencias básicas: un marco legislativo, teórico y aplicativo |
Authors: | García Montero, Alejandro Javier Fínez Silva, María José |
Keywords: | Competencias básicas;Legislación educativa;Pedagogía liberadora;Basic competitions;Educational laws;Liberating pedadogic |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidad de Extremadura Asociación INFAD |
Source: | GARCÍA MONTERO, A. J.; FÍNEZ SILVA, Mª J. 2012. Competencias básicas: un marco legislativo, teórico y aplicativo. "INFAD", 1 (2), pp. 59-68. ISSN 0214-9877 |
Abstract: | El presente trabajo pretende realizar un recorrido por las principales directrices educativas españolas contemporáneas que más han influido en la mayor parte de los discentes españoles como son la Ley General de 1970, la Ley Orgánica General del Sistema Educativo o LOGSE, la malograda Ley de Calidad Educativa o LOCE y la actual Ley Orgánica de Educación o LOE hasta llegar a la progresiva implantación de las Competencias Básicas, recopilando en las mismas las diversas aportaciones legales mencionadas, asumiendo el marco teórico interno _legal_ y externo _directrices europeas_ y proponiendo someramente un marco de aplicación en el aula respecto a su desarrollo, implantación y evaluación, desde corrientes pedagógicas liberadoras y humanísticas como la concientización de Freire, el currículo praxiológico, y, más modernamente el Informe Delors sobre la Educación de 1996 de la UNESCO. The present work a tour tries to realize for the principal contemporary educational Spanish directives who more have influenced most of the Spanish pupils since are the General Law of 1970, the Organic General Law of the Educational System or LOGSE, the unsuccessful Law of Educational Quality or LOCE and the current Organic Law of Education or LOE up to coming to the progressive implantation of the Basic Competitions, compiling in the same diverse legal mentioned contributions, assuming the theoretical internal frame _legal_ and day pupil _European laws_ and proposing like a frame of application in the classroom with regard to his development, implantation and evaluation, from liberating and humanistic pedagogic currents as Freire’s concientizacion, the praxiological curricula, and nowadays the 1996 UNESCO Delor´s Inform about education. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/3015 |
ISSN: | 0214-9877 |
Appears in Collections: | Revista INFAD 2012 Nº 1, Vol. 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2012_1_2_59.pdf | 89,29 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License