Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5007
Title: Las emociones en las metáforas personales de los profesores en formación en la especialidad de Tecnología de Secundaria
Other Titles: Emotions in personal metaphors for trainee teachers specializing in High Technology
Authors: Mellado Bermejo, Lucía
Borrachero Cortés, Ana Belén
Dávila Acedo, María Antonia
Bermejo García, María Luisa
Mellado, Lucía
Keywords: Metáforas;Emociones;Estudiante de Tecnología;Secundaria;Metaphors;Emotions;Technology student;Secondary School
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad de Extremadura.
Asociación INFAD
Abstract: En este estudio se analizan las metáforas personales y emocionales sobre el profesor y el aprendizaje del alumnado de Tecnología de una muestra de estudiantes del Máster de Secundaria de formación del profesorado de la Universidad de Extremadura (España). El procedimiento de recogida de datos fue un cuestionario abierto donde tenían que describir sus metáforas y realizar un dibujo de ellas. En la investigación realizada adaptamos las cuatro categorías de Leavy et al. (2007): conductistas- transmisivas, cognitivas-constructivistas, situadas y autorreferenciadas. Los resultados indican que en las metáforas generales en cuanto al rol del profesor, el mayor número se encuentran en la categoría conductista/transmisiva seguida de las cognitiva/constructivista. Con respecto al aprendizaje de los alumnos destaca la categoría de metáforas cognitivas-constructivistas. Existe una cierta coherencia entre las relacionadas con el profesor y las del aprendizaje pero éstas presentan metáforas más negativas. En las metáforas emocionales tanto en el rol de profesor como en el aprendizaje de los alumnos, destacan las metáforas cognitivas-constructivistas seguidas de las conductistas, pero éstas reflejan emociones más negativas. Se han expresado emociones básicas y sociales, positivas, negativas y neutras.
In this study the personal and emotional metaphors for teacher and student learning Technology a sample of students of the Master of Secondary teacher training at the University of Extremadura (Spain) are analyzed. The method of data collection was an open questionnaire where they had to describe their metaphors and make a drawing of them. In research conducted adapt the four categories of Leavy et al. (2007): Behavioral-transmissive, cognitive-constructivist, situated and self-referential. The results indicate that in general metaphors about the role of the teacher, as many are in the transmissive behavioral category followed by cognitive / constructivist. With regard to student learning emphasizes the category of cognitive-constructivist metaphors. There is some consistency between related teacher and learning but they have more negative metaphors. In the emotional metaphors both the role of teacher and student learning, include cognitive-constructivist metaphors followed by behaviorists, but they reflect more negative emotions. They have expressed basic and social, positive, negative and neutral emotions.
URI: http://hdl.handle.net/10662/5007
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2015.n1.v1.129
Appears in Collections:Revista INFAD 2015 Nº 1, Vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2015_1_1_507.pdf1,58 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons