Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5217
Title: La mejora de la calidad del proceso educativo en los Centros de Educación Primaria y Secundaria
Authors: García Muñoz, Tomás
Pérez Lázaro, Pedro
Keywords: Calidad;Educación;Gestión centros educativos;Comunidad educativa;Quality;Education;Management of Educational Centers;Educative community
Issue Date: 1997
Publisher: Universidad de Extremadura: Servicio de Publicaciones
Abstract: En este artículo analizamos los fundamentos teóricos de la moderna ges­tión de los centros educativos: Teoría General de Sistemas, los Modelos de las Organizaciones y la Dinámica de Grupos. Profundizamos de una forma especial en el Modelo Integrado, en la Gestión por Proyectos y en el papel central que juegan las relaciones humanas. Aportamos una visión personal de los recursos humanos que actúan como prerrequisitos en la gestión de los Institutos de Educación Secundaria (IES.s) y de los Colegios de Educación Infantil y Primaria (CEIP.s). Desde la praxis docente, en ambos niveles educativos, y en base a nuestra experiencia en cargos directivos señalamos unas estrategias que se han mostrado eficaces favoreciendo el clima social de la Comunidad Educativa de cada CEIP o IES, desarrollando una cultura de Centro y optimizando su calidad educativa.
In this article, we analiza the theoretical foundations of the modern mana­gement of educational institutions: General Theory of Systems, The Models of the Organitations and the Groups Performance. Above all we study the Composed Model, the Management for Projects and the central role that the human relationships play. We provide a personal vision of the human resources that act like prerequisites in the management of IES.s (secondary state schools) and CEIP.s (primary state schools). In practica, in both educational levels, and based on our experience as head teachers we point out some strategies that have shown to be effective. These strategies have favoured the social climate of the Educational Community of each CEIP or IES, developing a Culture of School and improving their educational quality.
URI: http://hdl.handle.net/10662/5217
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto nº 14 (1997)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_14_215.pdf1,78 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons