Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5619
Title: Análisis de las representaciones geométricas en los libros de texto
Other Titles: Analysis of geometric representations in textbooks
Authors: Barrantes López, Manuel
López López, Marco
Fernández Leno, Manuel Ángel
Keywords: Aprendizaje;Enseñanza;Errores;Geometría;Imágenes;Libros de texto;Learning;Teaching;Errors;Geometry;Images;Textbooks
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática
Abstract: La investigación analiza y clasifica las imágenes gráficas relacionadas con la enseñanza-aprendizaje de la Geometría en libros de texto. Se estudian varios aspectos de las representaciones geométricas a lo largo de las unidades de geometría de los libros. Algunos de estos aspectos son la variedad de representaciones al introducir conceptos geométricos, los elementos de las imágenes que puedan derivar en dificultades en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geometría, la representación plana de figuras tridimensionales y las imágenes reales que se utilizan para aludir a elementos geométricos abstractos. Se realiza una categorización que sirve como instrumento de análisis de los textos.
In this research, we analyze and classify the graphical images related to the teaching-learning of geometry appearing in textbooks. It focuses on the study of several aspects of the geometrical representations included in the Geometry units of the books. Some of the these aspects are the variety of representations used when introducing geometrical concepts, the elements of these figures which could lead to difficulties in the Geometry teaching-learning process, the plane representation of tridimensional figures and the real images that are used to refer to abstract geometrical elements. We develop a categorization that serves as an instrument of text analysis.
URI: http://hdl.handle.net/10662/5619
ISSN: 1887-3987
Appears in Collections:DDCEM - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1887-3987_9_2_107.pdf697,69 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons