Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5737
Title: La participación de los universitarios en la cultura digital de los servicios de e-orientación
Other Titles: The participation of university students in the digital culture of e-counseling services
Authors: Pablos Pons, Juan de
Colás Bravo, Pilar
González Ramírez, Teresa
Villaciervos Moreno, Patricia
Conde Jiménez, Jesús
Reyes de Cózar, Salvador
Keywords: Cultura Digital;Alfabetización Digital;Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC);Educación Superior;Servicios de Apoyo;Digital Culture;Digital Literacy;Information and Communication Technologies (ICT); Higher  Education;Academic  Support Services
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Extremadura: Departamento de Ciencias de la Educación
Abstract: La Universidad de Sevilla (España) ofrece nuevos servicios online entre los que se encuentran los de apoyo y orientación. El servicio de eorientación está articulado a través de diferentes portales que recogen la información de las actuaciones de asesoramiento ofertadas, así como proporciona orientación online en mucho de los servicios. El éxito de estos servicios dependerá, en gran medida, del grado de participación del alumnado y del aprovechamiento de estos recursos. Por este motivo, el objetivo de este estudio es conocer el grado de conocimiento, utilización, valoración y expectativas de los estudiantes con respecto a los servicios de orientación online que la institución les ofrece. La población objeto de estudio se compone de 57624 universitarios que corresponde al número de alumnos matriculados en Grados en la Universidad de Sevilla. La muestra final se compone de 413 estudiantes de 68 titulaciones diferentes con un nivel de confianza del 95% y asumiendo un error muestral del 5%. La recogida de datos se ha realizado mediante un cuestionario telemático diseñado adhoc. Los datos revelan un desconocimiento profundo por parte de los estudiantes de los servicios de eorientación que se ofrecen. Este fenómeno genera niveles muy bajos de utilización y valoración, centrándose la mayoría de las interacciones en simples consultas de información. Sin embargo, el alumnado muestra una predisposición favorable hacia la mejora y ampliación de los entornos digitales actuales. Los hallazgos obtenidos podrían considerarse como un indicador del nivel de alfabetización digital que poseen los universitarios.
The University of Seville (Spain) offers new online services which includes the support and guidance. The eguidance service is articulated through different sites that offers the information about the counseling and guidance actions, and includes an online form where the students could recive online guidance in many services. The success of these services depend on the participation and the use the students do of these resources. For this reason, the aim of this study is to determine the degree of student knowledge, use, assessment and expectations about online counseling services that the institution offers. The study population consists of 57624 university corresponding to the number of students enrolled in Grades at the University of Seville. The final sample consists of 413 students from 68 different degrees with a confidence level of 95% and assuming a sampling error of 5%. Data collection was performed using a telematic questionnaire designed adhoc. The analysis reveals that the students have a great misunderstanding level about the online counseling services offered. This creates very low levels of use and valuation, most focused on simple queries about specific information. Despite these results, the students expectations are very favorable, how shows the students predisposition in the improvement and expansion of existing digital environments. These findings could be considered like an indicator of the digital literacy level.
URI: http://hdl.handle.net/10662/5737
ISSN: 1695-288X
Appears in Collections:RELATEC Vol. 15, nº 2 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1695-288X_15_2_67.pdf1,83 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons