Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/6196
Títulos: La segunda lengua. Factores positivos para el aprendizaje
Autores/as: Manganaro, María
Director/a: Vicente Castro, Florencio
Vicente Fajardo, Javier
Palabras clave: Aprender una segunda lengua;Bilingüismo;Motivación al aprendizaje;Integración;Alumnos extranjeros;Sociedad multicultural;Aprendizaje;Learning a second language;Bilinguism;Motivation to learn;Integration;Foreign students;Multicultural society
Fecha de publicación: 2017-09-15
Resumen: Esta investigación nace de la necesidad de identificar e investigar los procesos de desarrollo mental, basados en modelos didácticos, que promueven la integración lingüística y social de los alumnos extranjeros. El estudio quiere interrogar las posibilidades y limitaciones de este proceso, centrándose en la fuerza de integración de la escuela y, por lo tanto, en la posibilidad de confiar en contextos multiculturales y multilingües. Se somete a análisis la dimensión sociológica, psicológica, antropológica e incluso la legislativa, del fenómeno investigado. El principio teórico base de esta indagación es que la enseñanza precoz de una lengua extranjera, en particular el inglés, lengua franca de la sociedad multicultural en la que vivimos, sirve a la construcción de un espacio compartido entre todos los alumnos. La enseñanza de la lengua extranjera se convierte, pues, en una ayuda para socializar y acoger al alumno extranjero en nuestras clases. Los métodos de investigación han previsto la administración de test con preguntas abiertas a profesores de todos los niveles del sistema educativo que enseñan la lengua extranjera, distinguiéndolos por edad, sexo, situación laboral y años de servicio. El análisis de los resultados de los cuestionarios mostró que los profesores prefieren utilizar un enfoque metodológico comunicativo. Se utiliza ampliamente un planteamiento ecléctico, que requiere el uso de una variedad de metodologías y enfoques, eligiendo de cada uno las técnicas que el profesor retiene más efices y aplicándolas de acuerdo con los objetivos y el contexto. En particular, se usan mucho las llamadas “técnicas activas”, que prevén la participación consciente del estudiante. En cuanto a la metodología, se privilegia sobre todo el enfoque funcional-nocional de tipo netamente comunicativo, dado que estamos en una sociedad en la que el inglés se entiende cada vez más como una lengua vehicular. Todos los encuestados creen que estas lecciones desarrollan la inclusividad del alumno extranjero, mediante la realización de actividades en parejas o en pequeños grupos en los que todos colaboran y se comprometen a superar las mismas dificultades. El estudio concluye con una serie de ejemplos de lecciones en las que surgió el papel crucial del estudio de la lengua extranjera para involucrar a los estudiantes extranjeros en las actividades propuestas y así facilitar su inclusión y socialización con el resto de la clase.
This research resulted from the need to hilight and investigate those processes of mental development, based on didactic models and approaches, wich favour linguistic integration of foreign students as the first step in their social integration. The conducted study aims to question the possibility and limits of this process, by concentrating on the strenght of integration in school and therefore on the possibility of using it in multicultural and multilingual contexts. The aim of the investigation and analysis regards sociological, psycological antropological and even legal aspects of the issue in question. In a multicultural contest, like that which exists today, integration becomes a fundamental element and such aspects consequently form the aim of investigation and analysis, which are parallel to research. Moreover, these aspects are both fundamental and necessary for the pedagogical definition of the object of this study. The theoretical principal underlying this research is the early teaching of a foreign language and in particular, of the English language, a universal language of the multicultural society, in which we live; this early teaching is necessery to create a shared space between pupils whether they are foreign or not. As a result, the teaching of a foreign language becomes an aid in the socialization and acceptance of foreign pupils in our classes. The research method, also includes giving a questionnaire with open answers to foreign language teachers of all levels, categorising them by age, sex, permanent or non-permanent job, and length of employment. Analysing the results of the questionnaire, it emerged that teachers prefer to use a comunicative methodological approach aimed at developing fluency and ability of the language; more precisely this means carrying out specific tasks. An eclectic approach is greatly used and requires a variety of method and approaches, from which a teacher selects those he or she considers to be the most effective and applies them to the relative objectives and contexts. In particular, the so called active techniques are often used and they foresee the student’s conscious participation, for example, role-playing. In the methodological field, the functional-notional method, which focuses on communication is generally favoured; it is directed at the learning of a language as a means of communication, considering that we are part of a society in which the English language is increasingly considered, more and more, as a vehicular language. Furthermore, all those teachers interviewed mantain that language lessons develop the inclusion of foreign students through activities in pairs or in small groups where everybody works together and where they are involved in overcoming the same difficulties, as well as taking part in role-play which facilitates communication. This study concludes with a series of examples of lessons, which show the fundamental role of studying a foreign language in involving foreign students in the proposed activities, which in turn favour their inclusion in and socialisation with the rest of the class.
URI: http://hdl.handle.net/10662/6196
Colección:DPSAN - Tesis doctorales
Tesis doctorales

Archivos
Archivo Descripción TamañoFormato 
TDUEX_2017_Manganaro.pdf777,35 kBAdobe PDFDescargar


Este elemento está sujeto a una licencia Licencia Creative Commons Creative Commons