Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/6821
Title: Emociones y capacidad para aprender materias de ciencias en Educación Secundaria
Other Titles: Emotions and ability to learn science subjects in Secondary Education
Authors: Borrachero Cortés, Ana Belén
Dávila Acedo, María Antonia
Costillo Borrego, Emilio
Keywords: Educación Secundaria;Educación emocional;Enseñanza de las ciencias;Secondary education;Science education;Active learning
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Extremadura. Facultad de Educación
Abstract: Conocer las emociones que experimentan los alumnos de Secundaria en el aprendizaje de diferentes asignaturas de ciencias, según su capacidad para aprender o no, resulta imprescindible para intentar encontrar las razones de por qué los alumnos se alejan de los itinerarios científicos. El objetivo de esta investigación es encontrar diferencias en la frecuencia de las emociones experimentadas en asignaturas de ciencias (Biología, Geología, Física, Química, Tecnología y Matemáticas) según la capacidad del estudiante para aprender dichas materias. La muestra está constituida por 510 alumnos de primero de grado de diferentes carreras de la UEx. Dichas carreras se engloban en cinco ramas de conocimiento: Ciencias, Ciencias de la Salud, Ciencias Sociales, Humanidades y Arte e Ingenierías. Los datos obtenidos revelan que los sujetos experimentaban con mayor frecuencia emociones positivas cuando se sentían capacitados para aprender la materia científica. En cambio, si no se consideraban capacitados en el aprendizaje científico, aparecían emociones negativas.
Knowing the emotions experienced by secondary education students in learning different science subjects, according to their ability to learn or not, it is essential to try to find the reasons why students avoid scientific itineraries. The objective of this research is to find differences in the frequency of emotions experienced in science subjects (Biology, Geology, Physics, Chemistry, Technology and Mathematics) according to the student's ability to learn those subjects. The sample consists of 510 students in the first grade of different degrees of the UEX. These degrees are included in five areas of knowledge: Science, Health Sciences, Social Sciences, Humanities and Arts, and Engineering. The results show that students experienced positive emotions with more frequency when they felt able to learn the scientific subject. Nevertheless, if they not considered able of learning science, they experienced negative emotions.
URI: http://hdl.handle.net/10662/6821
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 35, nº 1 (2016)
DDCEM - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_35_1_247.pdf198,52 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons