Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/1377
Title: | Las emociones y sus causas en el aprendizaje de la física y la química |
Other Titles: | Emotions and its causes in the learning of physics and chemistry |
Authors: | Dávila Acedo, María Antonia Borrachero Cortés, Ana Belén Brígido Mero, María Costillo Borrego, Emilio |
Keywords: | Emociones;Física;Química;Educación secundaria;Aprendizaje;Emotions;Physics;Chemistry;Secondary Education;Learning |
Issue Date: | 2014-04-09 |
Publisher: | Asociación INFAD y Universidad de Extremadura |
Abstract: | En la enseñanza de las ciencias, señalar el ámbito afectivo es un aspecto básico que constituye un logro importante, pues reconocer el afecto como una emoción en los actos de conocer, pensar, actuar y relacionarse es fundamental en el proceso de aprendizaje. El objetivo de este estudio es analizar las emociones de los alumnos de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) ante el aprendizaje de la Física y la Química y encontrar las posibles causas que originaron esas emociones. La muestra está constituida por 510 alumnos de primero de grado de diferentes carreras y ramas de conocimiento de la Universidad de Extremadura durante el curso académico 2012/2013. A groso modo, los resultados muestran que las emociones negativas coexisten con las emociones positivas en el aprendizaje de la Física y la Química. Las causas de estas emociones estarían relacionadas con aspectos del profesor, de la asignatura y del propio alumno. In science education, pointing out the affective domain is a basic aspect which is an important achievement, recognize the affection as an emotion in acts of knowing, thinking, acting and relating is fundamental/crucial in the learning process. This paper aims to analyze the emotions of the students in Secondary Education (ESO) to learning of physics and chemistry and find the causes that originated those emotions. The sample consisted of 510 students from first grade of different careers and branches of knowledge from the University of Extremadura in the academic year 2012/2013. The results show that the negative emotions coexist with positive emotions in learning physics and chemistry. The causes of these emotions would be related to aspects of teacher, the subject and the student. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/1377 |
ISSN: | 0214-9877 |
Appears in Collections: | DDCEM - Artículos Revista INFAD 2014 Nº 1, Vol. 4 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2014_1_4_287.pdf | 213,48 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License