Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/24297
Title: Análisis de la competencia didáctico-digital en formadores de futuros docentes: prácticas y percepciones
Other Titles: Analysis of Pedagogical-Digital Competence in Teacher Educators: Practices and Perceptions
Authors: Berríos Barra, Lorena
Calderón López, Margarita
Keywords: Alfabetización digital;Digital literacy;Alfabetización múltiple;Multiple literacies;Competencia digital;Computer Literacy;Formación del profesorado;Teacher Education;Creeencias;Beliefs
Issue Date: 2025
Publisher: Universidad de Extremadura, Departamento de Ciencias de la Educación
Abstract: La competencia digital de los futuros docentes ha sido una preocupación de lapolítica pública en Chile que se ha materializado con la elaboración de estándares TIC y quedeclaran la relevancia de incorporar pedagógicamente las tecnologías digitales en laformación inicial docente (FID). Se ha señalado una falta de competencias pedagógicasdigitales en el profesorado en formación. El desarrollo de la competencia digital docente(CDD) atañe también a quienes forman profesores. El estudio se centra en explorar lascreencias de docentes universitarios para analizar su impacto en el uso de las tecnologías enla FID. Se llevó a cabo un DEXPLOS (Cual-cuan) con formadores de docentes. Se realizó unanálisis de contenido para la fase cualitativa (n=13) y factorial para la fase cuantitativa (n=67)a través de un cuestionario. Los resultados si bien revelan un avance en los aspectos éticos yde ciudadanía digital en la CDD de los docentes participantes, no se visualiza un enfoquereflexivo en las prácticas, que impacta en el desarrollo de la agencia de futuros profesores.En síntesis, no se percibe la integración didáctica de las tecnologías digitales. Dentro de lasorientaciones para una competencia didáctico-digital, se revela la importancia de supromoción e inserción en las prácticas docentes como requisito esencial para mejorar lascondiciones de niños y adolescentes que enfrenten la incertidumbre del siglo XXI
The digital competence of future teachers has been a concern of public policy inChile, reflected in the development of Information and Communication Technology (ICT)standards that emphasize the importance of incorporating digital technologiespedagogically in initial teacher education (ITE). A lack of digital pedagogical skills has beenreported among teachers in training (Silva et al., 2019). The development of digital teachingcompetence (DTC) also involves those who train teachers. This study focuses on exploringthe beliefs of university professors to analyze their impact on the use of technologies in ITE.A Sequential Exploratory Design (DEXPLOS), combining qualitative and quantitativemethods, was conducted with teacher trainers. Content analysis was performed in thequalitative phase (n=13), and factorial analysis in the quantitative phase (n=67) using aquestionnaire. The results reveal advances in the ethical and digital citizenship aspects of theDTC of the participating teacher trainers but do not suggest a reflective approach duringpractice, which affects the development of agency among future teachers. In summary, thedidactic integration of digital technologies is not evident. The guidelines for didactic-digitalcompetence highlight the importance of promoting and integrating these skills intoteaching practices as an essential requirement to improve the conditions of children andadolescents facing the uncertainty of the 21st century.
URI: http://hdl.handle.net/10662/24297
ISSN: 1695-288X
DOI: 10.17398/1695-288X.24.1.29
Appears in Collections:RELATEC Vol. 24, nº 1 (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1695-288X_24_1_29.pdf567,42 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons