Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/3068
Title: Aprendizaje significativo y adquisición de competencias profesionales a través del teatro
Other Titles: Significant learning and the acquisition of competences through theatre
Authors: Báez Merino, Clara
Keywords: Métodos pedagógicos;Enseñanza creativa;Pedagogía teatral;Pedagogical methods;Teaching;Creative teachingreative teaching;Theatrical pedagogy
Issue Date: 2009
Publisher: Universidad de Extremadura. Facultad de Educación
Abstract: El teatro como herramienta pedagógica no es una idea nueva. Históricamente el tea- tro se reconoce como un medio educativo. Si estudiáramos la historia, siglo por siglo, nación tras nación, cultura tras cultura, encontraríamos ejemplos de las distintas mane- ras en las que el teatro ha sido utilizado para educar. Desde 1965, los expertos ingleses, pioneros del teatro como medio de enseñanza, han desarrollado técnicas muy efectivas. Han demostrado que, además de estimular el desa- rrollo del intelecto, se cultiva la inteligencia emocional y la creatividad. La pedagogía teatral no se limita a su propio género, sino que también puede ser aplicada a la enseñanza de otras materias, como las lenguas, ciencias, historia, artes, etc., fomentando un aprendizaje dinámico y eficaz. El objetivo no es ser artista, sino la adquisición de nuevos conocimientos a través del juego, del uso de la creatividad y de la imaginación
The idea of using theatre as an educational tool is not new. Throughout history, the- atre has proved to be an educational tool. If we examine history century by century, country by country and culture by culture there are numerous examples of theatre being used for educational purposes. Since 1965, English experts have been pioneers of educational theatre thanks to their extremely effective techniques. Scientists have also shown that corporal expression stim- ulates intellectual development and promotes the development of greater emotional intel- ligence and creativity. Theatrical pedagogy isn’t only limited to teaching about the theatre; it can be used as an effective and dynamic tool which spreads knowledge in other fields, from languages and science to history and the arts, among others. The goal is not to become an artist but rather to gain knowledge through role play, the use of creativity and imagination
URI: http://hdl.handle.net/10662/3068
ISSN: 0213-9529
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 28, nº 1 (2009)
DDEMU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_2009_28_1_69.pdf260,24 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons