Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/4635
Title: Consideraciones pragmáticas sobre la cortesía y su tratamiento en la enseñanza del español como L1
Other Titles: Pragmatic considerations for the politeness teaching in Spanish as L1
Authors: Níkleva, Dimitrinka G.
Keywords: Cortesía;Aplicación a la enseñanza;Recursos de la cortesía en el lenguaje verbal y no verbal;Politeness;Teaching application;Verbal and non-verbal politeness mechanisms
Issue Date: 2011
Publisher: Junta de Extremadura. Consejería de Educación
Abstract: La cortesía es un fenómeno sociopragmático que condiciona, entre otros, el éxito o el fracaso de la comunicación. Por consiguiente, conviene profundizar en su estudio y hay que empezar a hacerlo desde la enseñanza, porque es en el ámbito educativo donde trabajamos conscientemente sobre la competencia lingüística en general, y pragmática, en particular, de nuestros alumnos. Repasamos los fundamentos teóricos que representan el punto de partida de este estudio. Profundizamos en la aplicación de la cortesía en la enseñanza, ejemplificando con recursos de la cortesía en el lenguaje verbal y no verbal. Señalamos también la relación con los temas transversales.
Politeness is a sociopragmatic phenomenon that determines, among others, success or failure in communication. Therefore, we consider necessary to delve into its study from the teaching perspective since it is in educational context where we work consciously on our students‟ linguistic competence, in general, and on their pragmatic one, in particular. We dedicate this article on the application of politeness in the teaching scenario. We give examples of verbal and non-verbal politeness resources. We also point out its application on cross-curricular topics.
URI: http://hdl.handle.net/10662/4635
ISSN: 1988-8430
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 11, nº 1 (2011)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_11_64.pdf287,78 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons