Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/5762
Title: Los anfibios en la medicina popular española, la farmacopea de Plinio y el Dioscórides
Other Titles: Amphibians in Spanish popular medicine and the pharmacopoeia of Pliny and Dioscorides
Authors: Vallejo Villalobos, José Ramón
González González, José Antonio
Keywords: Etnozoología;Anfibios;Medicina popular;Mundo Clásico;España;Ethnozoology;Amphibians;Popular medicine;Classical world;Spain
Issue Date: 2015
Publisher: Casa de Oswaldo Cruz
Abstract: Se presenta una lista de remedios médicos basados en el uso de anfibios en la medicina popular española y en el Mundo Clásico. Se ha llevado a cabo una revisión de la bibliografía relativa a estudios de folklore, trabajos etnográficos e investigaciones en antropología social o médica. Se documenta un total de 113 remedios y el uso de nueve especies de anfibios, dos pertenecientes a la familia de los caudados (urodelos) y siete anuros. La mayoría de los remedios se basa en la “preconcepción” popular sobre la influencia de los mismos y la sanación mediante la transmisión del mal a un ser vivo. Se destaca el uso tradicional de algunas especies amenazadas, dato a tener en cuenta a la hora de tomar decisiones en el campo de la biología de la conservación y la educación ambiental.
This article presents a list of medical remedies based on the use of amphibians in Spanish popular medicine and in the classical world. It provides an overview of bibliography relative to folklore studies, ethnographic work and research on social or medical anthropology. It documents a total of 113 remedies and the use of nine species of amphibians, two from the family of caudates (urodeles) and seven anurans. Most of these remedies are based on the popular “preconception” about the influence of amphibians and healing by transmitting an illness to a living creature. The traditional use of certain threatened species is emphasized, an issue to bear in mind in decision-making in the field of conservation biology and environmental education.
URI: http://hdl.handle.net/10662/5762
ISSN: 0104-5970
DOI: 10.1590/S0104-59702015005000010
Appears in Collections:DTMQU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-59702015005000010.pdf349,79 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons