Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/6176
Title: Éxito escolar y formativo: desde bachillerato a la universidad
Authors: Monaco, Giuseppe
metadata.dc.contributor.advisor: Vicente Castro, Florencio
Ruiz Fernández, María Isabel
Maldonado Briegas, Juan José
Keywords: Orientación escolar;Elección universitaria;Evaluación;School orientation;University choice;Evaluation
Issue Date: 2017-09-14
Abstract: OBJETIVO: El objetivo principal de la orientación escolar es el de estimular un proceso de desarrollo y de responsabilización, así que se pueda ayudar a los jóvenes a encontrar en su interior las respuestas a algunas preguntas de fondo (como los intereses, las motivaciones, el proyecto de vida, las posibilidades real de realizarlo), haciéndolos capaces de tomar elecciones independientes, que tengan cuenta adecuadamente del entorno social. MÉTODO: La búsqueda ha sido realizada en una provincia de Italia Meridional “AVELLINO”, una provincia que está viviendo un momento de crisis económica. La investigación ha exigido la suministracion de una encuesta validada, cuya utilización permitirá evaluar y analizar la crítica de la etapa de orientación. RESULTADOS: Se puede ver cómo las trasformaciones de orden social, han afectado a la modificación del significado que debe asignarse al proceso de orientación y cómo ya otros trabajos, aunque implícitamente, han hecho referencia a la orientación en su reflexión acerca de la identidad en la sociedad contemporánea. Hoy en día la orientación parece indispensable para la realización de una eficaz integración entre sujeto y sociedad en doble sentido. CONCLUSIONES: Se prevé el uso y la difusión de los resultados de la investigación a los sujetos participantes, para que puedan ser utilizados para la programación de los servicios de orientación.
Abstract OBJECTIVE: The aim of school orientation is to stimulate a growth and empowerment process, helping young generations to find the answers to some basic questions (what are the interests, the motivations, the project of life, the concrete possibilities to realize it) within themselves, enabling them to make autonomous decisions, taking in due account the social context. METHOD: The research has been developed in a province of Southern Italy, "AVELLINO", a province that is experiencing a period of economic crisis. The survey included the administration of a validated questionnaire, whose use will allow to evaluate and analyze the criticalities of the school orientation. RESULTS: It has been outlined that the transformation of social structures have impacted the transformation of the orientation process' meaning and that other authors, although implicitly, have already referred to school orientation in their reflection on identity in contemporary society. Today orientation seems to be critical for the realization of an effective integration between subject and society in a double sense. CONCLUSIONS: The results of the survey can be communicated to and used by the interviewed subjects so that these results can be used for planning of school orientation services.
URI: http://hdl.handle.net/10662/6176
Appears in Collections:DPSAN - Tesis doctorales
Tesis doctorales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TDUEX_2017_Monaco.pdf4,87 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons