Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/7251
Title: Aplicación de un programa de intervención para mejorar la comprensión táctica en fútbol sala: un estudio en contexto educativo
Other Titles: Application of an intervention program to improve tactical understanding in indoor football: a study conducted in an educational context
Authors: Práxedes Pizarro, Alba
García González, Luis, 1981-
Moreno Cortés, Álvaro
Moreno Arroyo, María Perla
Moreno Domínguez, Alberto
Keywords: Aprendizaje;Fútbol sala;Evaluación;Learning;Indoor football;Evaluation
Issue Date: 2016
Publisher: Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança. Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Abstract: El objetivo del presente estudio fue analizar el efecto de un programa de Enseñanza Comprensiva sobre la toma de decisiones y ejecución del pase y de la conducción en el fútbol sala en un contexto educativo. Participaron 21 alumnos con edades comprendidas entre los 12 y los 14 años. Las variables independientes fueron el programa de intervención basado en el modelo Teaching Games for Understanding (TGFU) y la experiencia en fútbol sala federado. Las variables de toma de decisiones y ejecución fueron evaluadas a través del instrumento de observación Game Performance Evaluation Tool (GPET). Los resultados mostraron una mejoría significativa en la toma de decisión del pase en el grupo sin experiencia tras la aplicación del programa. Sin embargo, en el grupo con experiencia no fueron encontradas diferencias en ninguna de las variables. Los resultados destacan la necesidad de establecer adaptaciones e individualizar las tareas de aprendizaje en el contexto educativo, en función del nivel de habilidad de los alumnos.
The purpose of the study was to analyse the effects of a Comprehensive Teaching Programme on decision-making and execution, pass and dribbling actions in indoor football within an educational context. Participants were 21 students aged 12-14. Independent variables were the intervention program based on the “Teaching Games for Understanding (TGfU)” model and the experience in federated indoor football. Decisionmaking and execution variables were assessed through the observation instrument “Game Performance Evaluation Tool (GPET)”. The results show significant improvement in decision making for pass after the application of the program to the unexperienced group; however, those differences were not found in the experienced group. The results point out the need to adjust and individualize learning tasks in the educational context, depending on students’ skill level.
URI: http://hdl.handle.net/10662/7251
ISSN: 0104-754X
DOI: 10.22456/1982-8918.55024
Appears in Collections:DDEMU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1982_8918_55024.pdf808,23 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons