Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/7718
Title: El martirio y el triunfo de los jesuitas en Nagasaki: la iconografía y sus fuentes en los colegios jesuíticos del País Vasco y Navarra
Other Titles: Martyrdom and triumph of the Jesuits in Nagasaki: iconography and sources in the Jesuit colleges from the Basque Country and Navarre
Authors: Ortega Mentxaka, Eneko
Keywords: Mártires de Nagasaki;Diego Kisai, Santo, 1533-1597;Pablo Miki, Santo, 1564-1597;Juan de Gotó, Santo, 1578-1597;Iconografía;Barroco;Retablos;Compañía de Jesús;Tudela (Navarra);Orduña (País Vasco);Bilbao;Martyrs of Nagasaki;James Kisai, Saint, 1533-1597;Paulo Miki, Saint, 1564-1597;Juan Soan de Goto, Saint, 1578-1597;Iconography;Baroque;Altarpieces;Society of Jesus
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
Abstract: Los tres mártires jesuitas de Nagasaki, Pablo Miki, Diego Kisai y Juan de Gotó, adquirieron una gran relevancia en la Compañía de Jesús, antes incluso de su beatificación en 1627. Su presencia a través de diversos tipos de obras de arte proliferó en los distintos domicilios de la orden. A este respecto resultaron fundamentales las fuentes hagiográficas que relataban su martirio, pues fueron estas las que definieron la iconografía, que se centraba en la escena del tormento propiamente dicho y en las imágenes triunfales de gloria. En este artículo analizaremos las cuatro representaciones de este tipo que se conservan en los antiguos colegios jesuíticos del País Vasco y de Navarra.
The three Jesuit martyrs of Nagasaki, Paulo Miki, James Kisai and Juan Soan de Goto, acquired great relevance in the Society of Jesus, even before their beatification in 1627. Their presence through several kinds of artworks proliferated in different residences of the order. According to this, there were fundamental the hagiographical sources that narrated their martyrdom, for these defined the iconography, which focused on the scene of torment itself and on the triumphal images of glory. In this article, we will analyse the four representations of this type preserved in the old Jesuit colleges in the Basque Country and Navarre.
URI: http://hdl.handle.net/10662/7718
ISSN: 0213-2214
Appears in Collections:Norba Arte Nº 36 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-2214_36_121.pdf12,94 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons